Nigdy nie umiałam zaprzyjaźnić się z zeszytami ćwiczeń. Podręczniki również traktuję po macoszemu. Dlaczego? Rzadko wpisują się w cele moich lekcji. Mimo że wymaga to więcej pracy, wolę sama przygotowywać zadania i ćwiczenia. Szczególnym typem są zadania edukacyjne. Nie jest to zwykłe ćwiczenie, ale zadanie, które jest bezpośrednio związane z celem lekcji i kształconą kompetencją kluczową.
Jak to zrobić? Podaję schemat budowy zadania edukacyjnego i jego realizację (to jedno z zadań z kursu Nauczycielskiej Akademii Internetowej CEO dla Asystentów Szkoły w ramach programu POWER).
ZADANIE EDUKACYJNE W PRAKTYCE- ETAPY PRACY NAD ZADANIEM
Zaplanuj temat, cel i kryteria lekcji ze swojego przedmiotu, które uwzględni kształtowanie wybranej przez Ciebie kompetencji kluczowej.
Podaj przedmiot i etap edukacyjny, na którym realizowana będzie lekcja.
język polski, klasa 7
Podaj temat lekcji:
Temat: Dwa łyki fonetyki.
Lekcja powtórzeniowa z materiału omawianego w klasie 4 i 5, czyli po dwuletniej przerwie.
Podaj cel lekcji:
Przypomnę sobie, co wiem o fonetyce z klasy 4 i 5.
Do przypomnienia skojarzeń z fonetyką użyłam aplikacji AnswerGarden. Uczniowie zapisywali pojęcia, które pamiętają lub kojarzą z tego działu nauki o języku.
Omówiliśmy prawidłowe i nieprawidłowe skojarzenia. Tak powstała pierwsza część notatki w OK zeszycie.
Podaj kryteria sukcesu dla lekcji:
- Porządkuję wyrazy według alfabetu.
- Wyjaśniam na przykładach, czym różni się głoska od litery.
- Rozróżniam samogłoski i spółgłoski. Wymieniam z pamięci wszystkie samogłoski.
- Dzielę wyraz na sylaby, głoski i litery.
- Wyjaśniam różne funkcje litery „i” oraz „u”.
- Rozpoznaję głoski: twarde i miękkie; ustne i nosowe; dźwięczne i bezdźwięczne; wiem jak powstają.
Kryteria sukcesu pojawiły się na padlecie, który tworzyli uczniowie podczas pracy grupowej.
Kryteria sukcesu do zadania edukacyjnego.
KSU do zadania z fonetyki zamieściłam na padlecie, więc tu zamieszczam obowiązujące podczas lekcji zasady wykonania części pierwszej zadania, czyli notatki na padlecie.
Zasady pracy:
- Pracujecie w zespołach nad wylosowanymi zadaniami z KSU, dzieląc się pracą.
- Wyszukujecie i opracowujecie informacje, korzystając z podręcznika (“Bliżej słowa”, str. 33-35) oraz wiarygodnych stron internetowych (słowniki, p0radniki językowe).
- Zgromadzone wiadomości poparte przykładami umieszczacie na padlecie.
- Na wykonanie notatki macie 20-25 min.
- Lider lub sprawozdawca przedstawia wyniki pracy grupy i odpowiada na ewentualne pytania.
- Wspólna notatka zostanie wydrukowana i wklejona do zeszytu.
Plecenie do zadania edukacyjnego:
Dziś wykorzystamy padlet do opracowania wspólnej notatki z lekcji. (uczniowie już pracowali z tą aplikacją)
Waszym zadaniem jest przygotowanie notatki na padlecie tak, aby przy jej pomocy rozwiązać zadanie. Na stronę padletu przeniesie was QR code nr 2. (Pracowaliśmy przy użyciu komórek i tabletów, więc QR code jest najłatwiejszą metoda przeniesienia ucznia na stronę docelową. Zazwyczaj korzystam ze strony qr-online.pl i z darmowej aplikacji QR Droid, którą mają na swoich komórkach moi uczniowie).
Wiedza i umiejętności konieczne do wykonania tego zadania.
1.Umiejętność sprawnego posługiwania się aplikacjami QR Droid, padlet.
- Sprawne wyszukiwanie, selekcjonowanie i porządkowanie informacji (praca z tekstem, notowanie).
- Sprawne posługiwanie się tabletem, smartfonem (pisanie, zapisywanie).
- Umiejętność prezentacji wyników pracy grupy na forum klasy.
- Przełożenie teorii na praktykę (korzystanie z informacji).
Treść zadania edukacyjnego:
Korzystając ze zgromadzonych na padlecie informacji wykonaj zadanie.
1. Podziel wyrazy na sylaby, głoski i litery.
2. Określ wszystkie cechy podkreślonych głosek.
3. Ułóż wyrazy w porządku alfabetycznym.
4. Wskaż wyrazy, w których “i” oraz “u” nie jest samogłoską.
Zestaw wyrazów:
bukiet, brukselka, brzózka, internauta, audytorium, sęk, sędziwy, sękaty.
Formy pracy uczniów/uczennic.
Burza mózgów AnswerGarden.
Praca w małych grupach (czteroosobowych).
Czas na wykonanie zadania.
Blok dwugodzinny języka polskiego
Lekcja 1
AnswerGarden (zadanie na dobry początek) i notatka w zeszycie (omówiona mapa skojarzeń)- 15 min.
Podział klasy na zespoły i instrukcja do zadania 5 min.
Wykonanie zadania na padlecie 15-20 min.
Wspólna analiza notatki wyświetlonej na tablicy interaktywnej- 5 min.
Lekcja 2
Prezentacje grup. Odpowiedzi na pytania. ok. 15 min.
Praca nad zadaniem edukacyjnym ok. 15-20 min.
Sprawdzenie poprawności wykonania zadania 5 min.
Podsumowanie zajęć (na padlecie) 5 min.
Uwaga!
Padlet wykorzystaliśmy podczas kolejnych lekcji oraz powtórki, więc są tam już dodatkowe informacje.
Monitorowanie kryteriów lekcji – w jaki sposób będziemy sprawdzać realizację kryteriów lekcji/zadania?
Obserwacja pracy grup.
Prezentacja efektów pracy grup.
Odpowiedzi na pytania przedstawicieli grup.
Prezentacja zadania z fonetyki- analiza poprawności i ewentualne korekty.
Obserwacja i analiza powstającego padletu na tablicy interaktywnej- bieżące korygowanie nieścisłości.
Podsumowanie celu/kryteriów lekcji/zadania – w jaki sposób będziemy podsumowywać efekty kształcenia uczniów/uczennic (realizację kryteriów lekcji/zadania?)
Zdania podsumowujące umieszczane na padlecie.
Oznaczanie światełkami stopnia realizacji kryteriów sukcesu (kryteria wydrukowane były wcześniej, oprócz tego pojawiły się na padlecie).
Kciuki w odniesieniu do realizacji celu.
2 komentarze “Zadanie edukacyjne krok po kroku”
Gratuluję pomysłu
Dziękuję 🙂