Stacja CZASOWNIK

Chyba każdy polonista ma czasami wrażenie, że wykonuje syzyfową pracę, usiłując wtłoczyć w głowy uczniów wiadomości z fleksji. Są to trudne zagadnienia i jakoś tak wyjątkowo szybko wyfruwają z uczniowskich głów. Co roku powtarzamy te same treści, więc jak zrobić znowu TO SAMO, ale nie TAK SAMO?

Rozwiązaniem są stacje zadaniowe. Uczniowie w małych grupach (2-4 osoby) wędrują po klasie, rozwiązując zadania powtórkowe lub utrwalające. Warto zadbać, aby zadania na stacjach były urozmaicone (wymagały różnych aktywności ucznia).

To jeden z przykładów takiej lekcji na stacjach.

Stacja- czasownik

  1. Zagrajcie w grę i zapiszcie w OK zeszycie wszystkie wyszukane w tekście czasowniki. Po zakończonej pracy z aplikacją zamknijcie okno przeglądarki na tablecie.

wyszukiwanie czasowników

Uczniowie mają do dyspozycji QR cody i tablety.
Tu umieszczam linki do gier. Kody można samodzielnie wygenerować tu: generator QR code

  1. Zagrajcie w grę i zapiszcie w OK zeszycie te formy czasownika, które sprawiły Wam kłopot. Po zakończonej pracy z aplikacją zamknijcie okno przeglądarki na tablecie.

rozpoznawanie formy czasownika

  1. Wykonajcie zadanie interaktywne i sprawdźcie, czy rozpoznajecie tryby czasownika. W OK zeszycie odmieńcie przez osoby liczby jeden z czasowników w trybie rozkazującym. Po zakończonej pracy z aplikacją zamknijcie okno przeglądarki na tablecie.

tryby

  1. Przy pomocy słownika ortograficznego sporządźcie OK notatkę przypominającą zasady pisowni partykuły –by z czasownikami w formie osobowej i nieosobowej. Następnie zagrajcie w grę, by sprawdzić, czy zapamiętaliście zasady. Refleksję po zadaniu zapiszcie w OK zeszycie. Po zakończonej pracy z aplikacją zamknijcie okno przeglądarki na tablecie.

pisownia partykuły -by

  1. Wylosujcie 5 kart Dixit i zapiszcie w OK zeszycie po 5 czasowników w formie osobowej i nieosobowej, które kojarzą się Wam z wylosowanymi kartami. Wśród form nieosobowych powinny znaleźć się zarówno bezokoliczniki jak i formy zakończone na –no, -to. Zadbajcie o graficzną formę notatki.
  2. W OK zeszycie ułóżcie zadanie, które będzie sprawdzało umiejętność rozpoznawania aspektu czasownika. Zadbajcie o precyzję polecenia. Rozwiążcie Wasze zadanie.
  3. Wykonajcie zadanie interaktywne a następnie prawidłowe odpowiedzi zapiszcie w OK zeszycie. Po zakończonej pracy z aplikacją zamknijcie okno przeglądarki na tablecie.

tryby odmiana

  1. Wylosujcie 5 kart emocji. Zapiszcie po 3 czasowniki bliskoznaczne kojarzące z każdą kartą. Określcie aspekt tych czasowników.

Wykorzystałam na stacjach własne i udostępnione/zmodyfikowane aplikacje z LearningApps.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.