Kapusta dobra na wszystko!

To zdrowe i dietetyczne warzywo stało się inspiracją do stworzenia prostej, ale bardzo energetycznej gry edukacyjnej. Ja poznałam kapustę dzięki grupie “Nauczyciele polskiego” na FB. Szybko włączyłam tę zabawę do swojego warsztatu, bo uczniowie ją pokochali a jej efektywność zadowala i nauczyciela, i uczniów.

Na czym polega ta tajemnicza kapusta?

WARIANT 1

  1. Nauczyciel na starych, jednostronnie zapisanych kartkach zapisuje zadania (to mogą być środki poetyckie do określenia, części mowy do rozpoznania, formy gramatyczne, części zdania, pytania z lektury itp.- ogranicza nas tylko własna inwencja twórcza w tym zakresie).
  2.  Karki zgniatamy tak, by przypominały zachodzące na siebie liście kapusty.
  3.  Z taką kulą wchodzimy do klasy i zapowiadamy grę w kapustę.
  4.  Uczeń, do którego trafi kapusta odwija zewnętrzna kartkę i odpowiada na pytanie lub wykonuje zadanie.
  5.  Wszyscy sprawdzają poprawność i po zatwierdzeniu, uczeń odrzuca kapustę do kogoś innego.

Uczniowie mogą siedzieć w ławkach lub (preferuję odkrzesłowienie) stanąć w kręgu, usiąść w kręgu na podłodze (zależy, jaką przestrzenią w klasie dysponujemy).

WARIANT 2

To uczniowie zapisują na kartkach pytania, zadania i zagniatają główkę kapusty.

To nic, że może się trafić błędne pytanie. Na cudzych błędach też się uczymy 🙂

To nic, że uczeń może trafić na swoje pytanie! Czasem się okazuje, że wcale nie znał na nie odpowiedzi, więc… uczy się na własnych błędach.

 

Zagracie z uczniami w kapustę? Polecam!

EDIT

Potrzebne materiały: zużyte jednostronnie lub czyste kartki papieru (bardzo dobrze sprawdza się papier śniadaniowy).

Cele gry: diagnoza wstępna lub końcowa, integracja, utrwalenie zdobytych wiadomości lub umiejętności, ćwiczenie motoryki dużej i inne

Zasady gry:

Warto usiąść lub stanąć w kręgu.

Każdy uczestnik zapisuje na kartce wskazane przez prowadzącego zadanie, (pojęcie, przykład, zagadkę). (Może to zrobić także prowadzący zabawę w przypadku młodszych dzieci).

Kartki po kolei zgniatamy jedna na drugiej jak liście kapusty.

Powstałą kulę-kapustę puszczamy w obieg, czyli rzucamy do pierwszej osoby z kręgu, która odwija zewnętrzną kartkę i odpowiada na pytanie lub wykonuje zadanie. W razie potrzeby grupa może pomóc zawodnikowi.

Odpowiadający rzuca kapustę do kolejnej osoby bez kartki itd. do rozwinięcia wszystkich kartek-liści.

Na koniec można potrenować celność rzutów do kosza. Każdy robi kulkę ze swojego liścia i rzuca ją do kosza na śmieci. W nagrodę za trafne rzuty- ci którzy trafili do kosza sprzątają z podłogi pozostałe kulki 😉

Możliwe zastosowania/warianty:

Domowe: przydział obowiązków domowych na dany tydzień, zagadki o wspólnie odwiedzonych/zwiedzonych miejscach (np. opis miejsca- podaj nazwę lub nazwa miejsca- co tam widzieliśmy, przeżyliśmy), „o kim/czym mowa” (zaskakujące informacje o członkach rodziny, ulubione książki, filmy, gry)

Szkolne/trenerskie: pytania z lektury, pytania powtórkowe z opracowanego materiału, środki poetyckie/części mowy/części zdania (nazwa- podaj przykład lub przykład- podaj nazwę), zadania do wykonania samodzielnie lub w parach, stolice państw, figury geometryczne, wzory, kolory, kształty, tabliczka mnożenia, ewaluacja itp.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.