Architektura słów, czyli słowotwórstwo

Już w klasie szóstej poznaliśmy ten dział nauki o języku. W tym roku powtórzymy i rozszerzymy wiadomości o słowotwórstwie.

Oto nasz rozkład jazdy:

Nacobezu Słowotwórstwo

  1. Umiem podać przyczyny powstawania nowych wyrazów.
  2. Wiem, co to jest wyraz podstawowy i wyraz pochodny.
  3. Umiem utworzyć wyrazy pochodne od wyrazu podstawowego.
  4. Wiem, co to jest formant i podstawa słowotwórcza (znam i określam rodzaje formantów oraz kategorie slowotwórcze).
  5. Potrafię wskazać w wyrazie podstawę słowotwórczą i formant,
  6. Umiem utworzyć wyrazy pochodne, które są różnymi częściami mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).
  7. Wiem, co to jest rodzina wyrazów i potrafię ją utworzyć.
  8. Wiem, co to jest rdzeń i umiem go wskazać w rodzinie wyrazów.
  9. Wiem, co to są oboczności w obrębie rdzenia i potrafię je wskazać.
  10. Potrafię klasyfikować wyrazy złożone (zestawienia, złożenia, zrosty).
  11. Wykorzystuję wiadomości o skrótach i skrótowcach do poprawnego posługiwania się językiem (ortografia, interpunkcja i składnia).

W przystępny sposób wiadomości ze słowotwórstwa są zebrane na stronie aleklasa.pl.

O niuansach odmiany zrostów poczytacie tutaj.

Tu znajdziecie informacje na temat skrótów i skrótowców.

Słownik skrótów.

Materiał z filmem edukacyjnym (prawy panel) na temat pisowni skrótów i skrótowców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.