Wyprawa po skarb- “Hobbit”.

Za nami emocjonująca gra edukacyjna.

„Wyprawa po skarb”

Cel: Doskonalę umiejętność czytania ze zrozumieniem, selekcji materiału i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Nacobezu:
1. Znajomość treści lektury i korzystanie z notatek sporządzanych w trakcie jej czytania.
2. Skuteczna komunikacja w zespole.
3. Planowanie i przewidywanie skutków decyzji.
4. Wypracowanie grupowej strategii gry.
5. Notowanie przebiegu wyprawy.
6. Czytanie mapy.

Zwyciężyła drużyna KRASNOLUDY GANDALFA (Martyna, Amelia, Damian i Filip). Raz jeszcze gratuluję 🙂

Przed nami sporo wyzwań!

Przygotowujecie LEKTURĘ W PUDEŁKU! (poniedziałek 7 maja)

Zbiór zagadnień, na które zwrócimy uwagę, omawiając  „Hobbita”
1. Bohaterowie- wygląd, pochodzenie, cechy, przyzwyczajenia, ocena; plemiona.
2. Czas akcji.
3. Opis ważnych miejsc: Hobbiton (mieszkanie Bilba), jaskinia trzech trolli, dolina Rivendell, jaskinie goblinów, las, dom Beorna, Mroczna Puszcza, pałac leśnych elfów, Wodna Brama, Miasto na Jeziorze, Samotna Góra.
4. Przebieg wydarzeń.
5. Główne wątki powieści (ciągi zdarzeń powiązane z jedną postacią lub grupą postaci).
6. Cechy powieści fantasy.
7. Narrator i narracja w „Hobbicie”.

W Hobbitonie i nie tylko.

Cel: Opiszemy miejsca akcji.

Nacobezu:

  1. Wyszukuję w tekście wskazane fragmenty: mieszkanie Bilba,  jaskinia trzech trolli, dolina Rivendell, jaskinie goblinów, las, dom Beorna, Mroczna Puszcza, pałac leśnych elfów, Wodna Brama, Miasto na Jeziorze, Samotna Góra.
  2. Redaguję opis miejsca wg planu:
  • rodzaj miejsca (budynek, ulica, teren zewnętrzny, pomieszczenie itp.)
  • cechy charakterystyczne (wielkość budynku, wystrój pomieszczenia, otoczenie miejsca itp.)
  • mogą się przydać elementy opisu przedmiotu
  1. Pamiętam o żelaznych zasadach opisu:
  • statyczność (brak ruchu, niezmienność położenia opisywanego obiektu),
  • przestrzenność (umieszczenie obiektu w określonej przestrzeni),
  • niezmienność w czasie.
  1. a) Zanim przystąpisz do pisania, przemyśl dokładnie, co masz opisać. Zwróć uwagę na szczegóły. Zbierz i zapisz przydatne słownictwo dotyczące przedmiotu opisu.
  2. b) Używaj wielu przymiotników, staraj się je różnicować.
  3. c) Pisz pełnymi zdaniami, staraj się, aby tekst przyjemnie się czytało.
  4. d) Nie nadużywaj czasowników „jest”, „ma”, „był” itp. Można je zastąpić wieloma innymi.

Przydatne słownictwo:

  • Przymiotniki:
    • słoneczny, jasny,  widny, dzienny,
    • ciemny, mroczny, ponury, nocny,
    • duży, obszerny, ogromny, niemały,
    • mały, ciasny, niewielki, nieduży,
    •  senny, mglisty, szary, ponury, pogodny
    •  piękny, dostojny, zachwycający.
  • Rodzaj mieszkania lub domu: urządzone, wyremontowane, umeblowane, odnowione, luksusowe, komfortowe, przytulne
  • Czasowniki: widzę, zauważam, dostrzegam, spostrzegam, leży, wisi, stoi, mieści się, przyciąga wzrok, przykuwa spojrzenie, znajduje się, można zobaczyć, wyłania się, zwraca uwagę, widnieje.
  • Przestrzeń: obok, niedaleko, koło, bliżej, blisko, w pobliżu, tuż przy, nieco dalej, za,  z tyłu,  w tle,  z przodu,  na dole, na górze,  vis a vis, na wprost, ponad, nad, pod spodem, wewnątrz, pośrodku, w centrum, na obrzeżu, na skraju, w głębi, w oddali, na szczycie, wokół, dookoła, na horyzoncie, naprzeciwko.

Moja propozycja tematu lekcji: ……………………………………………………………………………………………………..

Pytanie kluczowe: W ilu osobach wypowiada się narrator  „Hobbita” i czy on sam jest człowiekiem?

Moja odpowiedź:…………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Cel: Rozumiem i używam pojęć: powieść, fantasy, narrator, narracja.

Nacobezu:

Kryteria sukcesu: Samoocena światełkowa
Wyszukuję informacje w różnych źródłach wiedzy i zapisuję źródła.
Samodzielnie tworzę notatkę graficzną pokazującą cechy powieści i jej odmiany ze względu na tematykę.
Rozpoznaję cechy powieści fantasy na przykładzie „Hobbita”. Notuję je w sposób ułatwiający zapamiętanie. Wymieniam je z pamięci.
Omawiam rodzaje narracji i narratorów. Notuję wiadomości w sposób ułatwiający zapamiętanie. Wymieniam je z pamięci.
Wyszukuję w tekście Hobbita wypowiedzi narratora i na ich przykładzie omawiam narrację i narratora w powieści Tolkiena (np., str.1 i 2, akapit 3, 4, 5)
Moje dodatkowe kryterium:

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.