Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Gdzie baśń spotyka się z historią- o legendach

Poznajemy polskie legendy. Dążymy do tego, by samodzielnie zdefiniować ten gatunek literacki.

Znalazłam dla Was ciekawą stronę i zachęcam, byście poznali legendy z innych regionów. Zajrzyjcie tu.

Wiem, że polubiliście Bajanie na ścianie 🙂




Inna, od tej którą czytaliśmy, wersja legendy o Bazyliszku

A to wersja animowana legendy, którą czytaliśmy z naszego podręcznika.

I jeszcze podanie “O Lechu, Czechu i Rusie”.

Uruchomimy swoją wyobraźnię, wykorzystamy zdobyte wiadomości i stworzymy własne podanie.

KSU:

  1. Wybieram miejsce/bohatera/zdarzenie związane z historią naszego regionu.
  2. Wymyślam elementy fantastyczne i realistyczne mojej legendy.
  3. Tworzę plan ramowy opowiadania.
  4. Piszę pracę, dbając o to, aby:

a) nadać jej ciekawy tytuł,

b) pamiętać o trójdzielnej budowie i akapitach,

c) zdania były krótkie i jasne (w razie wątpliwości proszę o radę koleżankę lub kolegę) oraz zaczynały się dużą literą i kończyły właściwym znakiem interpunkcyjnym: . ! lub ?

d) wprowadzić dialog i opis (postaci, miejsca) oraz elementy charakterystyki (cechy bohatera),

e) poprawnie zapisać dialogi (myślnik i duża litera od nowej linijki przy wypowiedzi bohatera; dwukropek przy zdaniu wprowadzającym wypowiedź bohatera; słowa narratora po myślniku małą literą);

f) stosować poznane zasady ortograficzne (zwracam uwagę zwłaszcza na poprawny zapis wyrazów wielką i małą literą, czasowników typu: zaczął/zaczęła oraz ę na końcu czasowników w 1 osobie i rzeczowników rodzaju żeńskiego).

Będziemy pracować w parach. Powstałe prace ocenimy oceną koleżeńską zgodnie ze znanymi nam zasadami:

  1. Zwracamy się do autorów pracy imiennie, z szacunkiem i dbałością, by nikogo nie obrazić. Pamiętamy, że słowa mają wielką moc!
  2. Doceniamy te elementy pracy, które są zgodne z kryteriami.
  3. Wskazujemy, co należałoby poprawić lub uzupełnić.
  4. Doradzamy, jak udoskonalić pracę.
  5. Podpisujemy się pod oceną koleżeńską.

Pamiętamy, że oceniamy pracę, nie osobę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.