Poznajemy polskie legendy. Dążymy do tego, by samodzielnie zdefiniować ten gatunek literacki.
Znalazłam dla Was ciekawą stronę i zachęcam, byście poznali legendy z innych regionów. Zajrzyjcie tu.
Wiem, że polubiliście Bajanie na ścianie 🙂
Inna, od tej którą czytaliśmy, wersja legendy o Bazyliszku
A to wersja animowana legendy, którą czytaliśmy z naszego podręcznika.
I jeszcze podanie “O Lechu, Czechu i Rusie”.
Uruchomimy swoją wyobraźnię, wykorzystamy zdobyte wiadomości i stworzymy własne podanie.
KSU:
- Wybieram miejsce/bohatera/zdarzenie związane z historią naszego regionu.
- Wymyślam elementy fantastyczne i realistyczne mojej legendy.
- Tworzę plan ramowy opowiadania.
- Piszę pracę, dbając o to, aby:
a) nadać jej ciekawy tytuł,
b) pamiętać o trójdzielnej budowie i akapitach,
c) zdania były krótkie i jasne (w razie wątpliwości proszę o radę koleżankę lub kolegę) oraz zaczynały się dużą literą i kończyły właściwym znakiem interpunkcyjnym: . ! lub ?
d) wprowadzić dialog i opis (postaci, miejsca) oraz elementy charakterystyki (cechy bohatera),
e) poprawnie zapisać dialogi (myślnik i duża litera od nowej linijki przy wypowiedzi bohatera; dwukropek przy zdaniu wprowadzającym wypowiedź bohatera; słowa narratora po myślniku małą literą);
f) stosować poznane zasady ortograficzne (zwracam uwagę zwłaszcza na poprawny zapis wyrazów wielką i małą literą, czasowników typu: zaczął/zaczęła oraz ę na końcu czasowników w 1 osobie i rzeczowników rodzaju żeńskiego).
Będziemy pracować w parach. Powstałe prace ocenimy oceną koleżeńską zgodnie ze znanymi nam zasadami:
- Zwracamy się do autorów pracy imiennie, z szacunkiem i dbałością, by nikogo nie obrazić. Pamiętamy, że słowa mają wielką moc!
- Doceniamy te elementy pracy, które są zgodne z kryteriami.
- Wskazujemy, co należałoby poprawić lub uzupełnić.
- Doradzamy, jak udoskonalić pracę.
- Podpisujemy się pod oceną koleżeńską.
Pamiętamy, że oceniamy pracę, nie osobę!