Listy do Stulatki

Na finiszu roku szkolnego realizujemy projekt eTwinning “Listy do Stulatki”.

O projekcie

Uczniowie piszą listy do jubilatki – Stuletniej Wolnej Polski
Pomysł projektu pojawił się w związku z przypadającą w 2018 roku setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i licznymi działaniami, jakie z tej okazji podejmują szkoły. Projekt polega na pisaniu listów z życzeniami, wspomnieniami itp. do jubilatki – Stuletniej Wolnej Polski.

Cele

Uczniowie:
– utrwalą formy wypowiedzi: list, życzenia, dedykacja, wywiad,
– przypomną sobie fakty historyczne związane z drogą Polaków do niepodległości,
– przeanalizują ostatnie stulecie, dobre i złe wydarzenia w historii Polski; fakty, osoby, osiągnięcia, z których jesteśmy dumni i znani na świecie,
– napiszą pracę o charakterze międzyprzedmiotowym, sięgając do literatury, historii, sztuki oraz odwołując się do historii swojej rodziny i „małej ojczyzny”,
– poznają historie zapisane w listach rówieśników,
-zagrają w gry edukacyjne,
-napiszą życzenia lub dedykację,
-nagrają lub zapiszą wywiad z wybrana osobą na temat historii ostatniego stulecia.

Postęp działań

1. Znalezienie partnerów do projektu. Założenie projektu. (luty 2018)
2. Pisanie listów w formacie a4 i wysyłanie ich do założyciela projektu. Listy muszą być pisane ręcznie, mile widziany jest ładny papier listowy, nie mogą być dłuższe niż jedna strona a4. Z jednej szkoły zostaną wybrane trzy najlepsze prace. (marzec – maj 2018)
3. Założyciel projektu wraz ze swoimi uczniami tworzy z otrzymanych listów księgę pamiątkową, która zostanie w ich szkole. Dodatkowo skanują otrzymane listy i tworzą z nich prezentację, którą umieszczają na TwinSpace dla partnerów projektu. Partnerzy mogą wydrukować listy i zrobić własną księgę. (czerwiec 2018)
4. Działania wspierające realizację projektu:
a) udostępnienie uczestnikom projektu padletu ”Życzenia i dedykacje dla dostojnej Jubilatki”, na którym będą mogli umieszczać życzenia lub dedykacje do własnoręcznie wykonanych jubileuszowych prac plastycznych (https://padlet.com/w_marzanka/b7uw2ju8hpjt)
b) stworzenie quizów i gier edukacyjnych związanych z historią Polski 1918-2018 oraz językiem polskim
c) przeprowadzanie przez uczestników projektu i publikowanie wywiadów z ludźmi, którzy pamiętają ważne dla niepodległej Polski wydarzenia

Spodziewane rezultaty

1. Produktem końcowym będzie oryginalna jubileuszowa księga pamiątkowa upamiętniająca stulecie odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz księga w postaci prezentacji elektronicznej.
2. Uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat ostatniego stulecia widzianego z perspektywy rówieśników.
3. Księga zostanie wyeksponowana dla gości, jacy odwiedzą szkoły podczas obchodów jubileuszowych w listopadzie 2018.
4. Padlet pamiątkowy z życzeniami i dedykacjami.
5. Powstanie zestaw tematycznych gier edukacyjnych.
6. Uczniowie utrwalą różne formy wypowiedzi: list, życzenia, dedykacja, wywiad.

Złóżcie życzenia na padlecie, pamiętając o KSU:

Układ

  1. Miejscowość, data;
  2. Zwrot do adresata (np. Szanowna Jubilatko!, Droga Ojczyzno!, Kochana Polsko!”);
  3. Treść życzeń odnosząca się do jubileuszu 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości;
  4. Formuła „życzy”, „życzenia składa”;
  5. Własnoręczny podpis.

Polsko, życzę Ci…

Napiszcie list.

Kryteria sukcesu

Twój list:

-liczy co najmniej 10 zdań……………..

-zawiera wszystkie elementy

  1. a) miejscowość (w prawym górnym rogu) ……………
  2. b) datę (w prawym górnym rogu) …………………
  3. c) nagłówek (na środku)…………………
  4. d) podpis ………………………

-ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie rozpoczynające się od nowych akapitów………………..

-zastosowane zwroty grzecznościowe zapisałeś/-łaś wielką literą …………………..

-adresatem  listu jest  Polska…………….

-treścią listu są refleksje o tym, z czego jesteś dumny/-a lub co chciałbyś zmienić w historii Polski od 1918-2018 roku………………

-praca jest poprawna pod względem językowym

* zdania są zrozumiale, logiczne, mają poprawny szyk…………

* praca jest poprawna ortograficznie …………..

* praca jest poprawna interpunkcyjnie (kropka na końcu zdania, przecinek przed spójnikami podrzędnymi oraz współrzędnymi przeciwstawnymi i wynikowymi, przecinek w wyliczeniach, cudzysłów w cytatach, tytułach, wykrzyknik po nagłówku)………………..

-praca jest staranna, czytelna, estetyczna………………..

-list napisany jest na papierze formatu A4 (jeśli wykonujesz pracę na komputerze, nie zapomnij o odręcznym podpisie!) ………………..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.