O turlanych opowieściach przeczytałam na stronie Kreatywnej pedagogiki.
Szczegóły o turlanych opowieściach znajdziecie tu.
Szybko wdrożyłam turlanki do swojej pracy, z radością obserwując, jak chętnie piszą moi uczniowie. Nagle pisanie stało się zabawą. Rysowanie także 🙂
TURLANKI
Potrzebne materiały: kostka do gry, kartka papieru, przybory do pisania, plansza do losowania turlane-opowiesci
Cele gry: pobudzenie kreatywności i wyobraźni, przełamanie impasu twórczego, rozwój mowy i tworzenia tekstów, bogacenie czynnego słownika dziecka, sprawne komunikowanie się, wzmocnienie samooceny, dobra zabawa, rozwój motywacji wewnętrznej, ćwiczenia motoryki małej i inne,
Zasady gry:
Ustalamy formę pracy (możliwy wariant pracy indywidualnej, grupowej i wspólnej).
Rozdajemy plansze do losowania (przykłady i pusty szablon w materiałach), kostkę do gry, kartki i przybory do pisania/rysowania.
- Tworzenie historii
Ustalamy czas na wykonanie zadania lub w wersji zabawowej- tworzymy tak długo, jak długo sprawia to nam frajdę.
Rzucamy kostką, aby wylosować elementy opowiadania zapisane w kolumnach.
Pierwszy rzut: kiedy odsyła do wiersza tabeli. Liczba oczek na kostce wskazuje czas, w którym będzie działa się nasza historia. Zaznaczamy go na planszy. Następny rzut kostką gdzie– wskazuje nam miejsce wydarzeń, kolejny kto– bohaterów i ostatni co– jedno wydarzenie, wokół którego zbudujemy naszą historię.
Po wylosowaniu wszystkich elementów zaczynamy tworzyć historię, dbając o to, by każdy członek grupy kolejno wymyślał zdania. Wylosowane elementy, których użyliśmy w historii, podkreślamy.
Opowiadanie możemy wzbogacić o wylosowane emocje, które będą towarzyszyć bohaterom. O kartach emocji można przeczytać tutaj.
Po upływie wyznaczonego czasu odczytujemy historie na forum.
- Rysowanie
Kolumny wskazują nam etapy tworzenia rysunku. Wiersze poszczególne elementy do przerysowania. Gotowy rysunek warto pokolorować.
Wiele inspirujących wzorów można znaleźć na Pintereście.
Możliwe zastosowania/warianty:
Zamiast gotowej planszy można dać uczestnikom szablon do samodzielnego wypełnienia (elementy świata przedstawionego można narysować lub zapisać słownie; mogą to być elementy rozpoczynające się wylosowaną literą). Można ćwiczyć pamięć poprzez ustne tworzenie wspólnej historyjki i powtarzanie przez kolejnych uczestników wszystkich wcześniej wymyślonych zdań, np. Pewnego dnia Jaś poszedł do dziadka- zdanie 1. uczestnika. Pewnego dnia Jaś poszedł do dziadka. Droga nie była daleka- zdanie 1. uczestnika powtórzone + zdanie 2. uczestnika.
Warto wypróbować 🙂