Turlanki

O turlanych opowieściach przeczytałam na stronie Kreatywnej pedagogiki.

Szczegóły o turlanych opowieściach znajdziecie tu.

Szybko wdrożyłam turlanki do swojej pracy, z radością obserwując, jak chętnie piszą moi uczniowie. Nagle pisanie stało się zabawą.  Rysowanie także 🙂

TURLANKI

Potrzebne materiały: kostka do gry, kartka papieru, przybory do pisania, plansza do losowania turlane-opowiesci

Cele gry: pobudzenie kreatywności i wyobraźni, przełamanie impasu twórczego, rozwój mowy i tworzenia tekstów, bogacenie czynnego słownika dziecka, sprawne komunikowanie się, wzmocnienie samooceny, dobra zabawa, rozwój motywacji wewnętrznej, ćwiczenia motoryki małej i inne,

Zasady gry:

Ustalamy formę pracy (możliwy wariant pracy indywidualnej, grupowej i wspólnej).

Rozdajemy plansze do losowania (przykłady i pusty szablon w materiałach), kostkę do gry, kartki i przybory do pisania/rysowania.

  1. Tworzenie historii

Ustalamy czas na wykonanie zadania lub w wersji zabawowej- tworzymy tak długo, jak długo sprawia to nam frajdę.

Rzucamy kostką, aby wylosować elementy opowiadania zapisane w kolumnach.

Pierwszy rzut: kiedy odsyła do wiersza tabeli. Liczba oczek na kostce wskazuje czas, w którym będzie działa się nasza historia. Zaznaczamy go na planszy. Następny rzut kostką gdzie– wskazuje nam miejsce wydarzeń, kolejny kto– bohaterów i ostatni co– jedno wydarzenie, wokół którego zbudujemy naszą historię.

Po wylosowaniu wszystkich elementów zaczynamy tworzyć historię, dbając o to, by każdy członek grupy kolejno wymyślał zdania. Wylosowane elementy, których użyliśmy w historii, podkreślamy.

Po upływie wyznaczonego czasu odczytujemy historie na forum.

  1. Rysowanie

Kolumny wskazują nam etapy tworzenia rysunku. Wiersze poszczególne elementy do przerysowania.  Gotowy rysunek warto pokolorować.

Wiele inspirujących wzorów można znaleźć na Pintereście.

Możliwe zastosowania/warianty:

Zamiast gotowej planszy można dać uczestnikom szablon do samodzielnego wypełnienia (elementy świata przedstawionego można narysować lub zapisać słownie; mogą to być elementy rozpoczynające się wylosowaną literą). Można ćwiczyć pamięć poprzez ustne tworzenie wspólnej historyjki i powtarzanie przez kolejnych uczestników wszystkich wcześniej wymyślonych zdań, np. Pewnego dnia Jaś poszedł do dziadka- zdanie 1. uczestnika. Pewnego dnia Jaś poszedł do dziadka. Droga nie była daleka- zdanie 1. uczestnika powtórzone + zdanie 2. uczestnika.

 

Warto wypróbować 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.