W poszukiwaniu ukrytych znaczeń

Praca na kształceniem umiejętności redagowania opisu obrazu w klasie VI wyraźnie pokazała, że trudnością nie do pokonania dla moich uczniów była interpretacja obrazów (korzystaliśmy z zestawu reprodukcji znanych obrazów powycinanych ze starych, nieaktualnych podręczników i zalaminowanych na białej podkładce). Informacje o dziele? Łatwe! Kompozycja obrazu? Łatwe! Światło, barwy? Dość łatwe! Interpretacja? Nie do przejścia!

Wykorzystałam więc zbiór grafik znalezionych w odmętach Internetu, np. tu  (na dole strony trzeba nacisnąć “więcej” i… nie zrażać się nawiązaniami do polityki, bo nie tylko takie grafiki są tu do wykorzystania) oraz na pixabay (polecam tę stronę, bo znakomite zdjęcia i grafiki są na licencji CC 1.0) i ze strony FB Nerdiest “Modern World”.

Mój zestaw skopiowałam do Worda (pomniejszając oczywiście oryginały), wydrukowałam i zalaminowałam, bo wiem, że jeszcze wiele razy go wykorzystam i to nie tylko w opisanym tutaj celu.

Zadanie polegało na ustnym opisie wylosowanego obrazka. Należało jak najdokładniej opisać, co się na nim znajduje, bo… grafiki są małe i nie wszyscy dokładnie je widzą 😉 Taki cel zmotywował, by rzetelnie wykonać pierwszą część zadania. Druga część polegała na zinterpretowaniu grafiki, odszukaniu metafor,  ukrytych znaczeń.

I nagle… Cud! Wszyscy uczniowie odczytali ukryte przekazy (spontanicznie zaczęli dyskutować na temat grafik, dopowiadać, co jeszcze mogą oznaczać). Dawno nie widziałam takiego zaangażowania podczas treningu opisu obrazu.

Kiedy na kolejnej lekcji opisywaliśmy obrazy naszego biologa (warto zorientować się, czy w gronie pedagogicznym nie ukrywają się talenty plastyczne), uczniowie ochoczo i bez trudu interpretowali obrazy (pracowali w grupach). Więcej o lekcjach we wpisie “Widzę i opisuję”

Aby uatrakcyjnić kolejne lekcje, warto wybrać też niektóre (grzeczne) fragmenty  Jak rozróżniać autorów malarstwa – skuteczny i szybki kurs TSJPBBG!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.