Pracujemy nad składnią zdania pojedynczego.
To nasze kryteria sukcesu:
Zdanie pojedyncze
-znam wszystkie części zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik)
– nazywam części zdania, uwzględniając różne rodzaje podmiotu, orzeczenia, przydawki i okolicznika
– nazywam części mowy, którymi jest wyrażona każda część zdania
– znam na pamięć pytania części zdania i wskazuję, co określają w zdaniu
– przedstawiam zdanie pojedyncze na wykresie
– stosuję pojęcia: związek główny, związki poboczne, wyraz nadrzędny i wyraz podrzędny, grupa podmiotu, grupa orzeczenia
– nazywam rodzaje związków składniowych: związek zgody, związek rządu, związek przynależności
– umiem rozpoznać i nazwać poszczególne typy związków wyrazów w zdaniu
Trenowaliśmy z klockami, układaliśmy wykresy z własnych ciał.
Na Waszą prośbę zdania treningowe:
Znakomity matematyk z łatwością poradzi sobie z taką łamigłówką.
W szóstej klasie przybyło nam sporo obowiązków. (uwaga na “przybyło“!)
Robienie wykresów jest bardzo łatwe. (uwaga na “jest“)
Od jutra dziewczynki i chłopcy zaczynają intensywne treningi.
Zbyt późno zrozumieliśmy swoje błędy.
————————————————————————————-
Znaleziony w sieci pomocny schemat:
Potrenujmy jeszcze interaktywnie: