Losy tułacza, który zaczytał się w “Panu Tadeuszu”…

Ściśle powiązana z epopeją Mickiewicza jest nowela Henryka Sienkiewicza “Latarnik”.

Oto nasz “rozkład jazdy”

Cele:

Poznam i przeanalizuję  losy Skawińskiego, aby odczytać głębszy sens utworu.
Dowiem się, jakie cechy gatunkowe ma nowela.
Nauczę się redagować opis przeżyć wewnętrznych, by wzbogacać i uatrakcyjniać swoje opowiadania.

KSU
• określam 4 najważniejsze cechy epoki, w której powstał utwór, znam jego genezę
•streszczam nowelę
•określam czas i miejsce akcji
• przedstawiam losy głównego bohatera i trasę jego tułaczki po świecie
•nazywam cechy charakteru i osobowości bohatera i zestawiam je z wydarzeniami z
jego życia
•nazywam i omawiam przeżycia bohatera w czasie lektury „Pana Tadeusza”
• redaguję opis przeżyć wewnętrznych (osobne KSU)
•omawiam symbole wykorzystane w noweli
•potrafię pracować z tekstem literackim, wyszukując prawidłowo cytaty
•określam rodzaj i gatunek literacki
•uzasadniam, dlaczego „Latarnik” jest nowelą, znając cechy gatunku
•potrafię wskazać w tekście wydarzenia odpowiadające kolejnym elementom fabuły noweli
•wskazuję w tekście retrospekcję i wyjaśnić jej znaczenie dla fabuły utworu

 

Pełen tekst lektury do przeczytania i wysłuchania tutaj.

Zapraszam w podróż z latarnikiem (materiał znaleziony w sieci- nie potrafię wskazać autora).

Sprawdźcie, czy znacie treść lektury za pomocą zadania mojego oraz pani Zuzannykrótki

Doskonalimy dwie formy wypowiedzi pisemnej: streszczenie i opis przeżyć wewnętrznych.

 

Kryteria oceny opisu przeżyć wewnętrznych
 Podanie przyczyny (okoliczności) danego przeżycia wewnętrznego
Zastosowanie słownictwa nazywającego uczucia (co najmniej 4 przykłady)
Zastosowanie słownictwa opisującego wewnętrzne i zewnętrzne przejawy uczuć (co najmniej 4 przykłady)
Użycie co najmniej 2 adekwatnych do opisywanego przeżycia związków frazeologicznych oraz porównania lub przenośni
Posumowanie zawierające ocenę/oddziaływanie przeżyć na dalszy los bohatera
Trójdzielność wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
Logiczny tok wypowiedzi i celowa segmentacja  (nowa myśl – nowy akapit)
Poprawność

– językowa

-ortograficzna

-interpunkcyjna

Zestaw ćwiczeń redakcyjnych z wydawnictwa GWO.

 

Trening w streszczaniu z e-podręcznikiem.

Umiejętność streszczania tekstu będzie sprawdzana nawet podczas matury!

Przekonajcie się sami i… posłuchajcie rad dla maturzystów. Tak! Tak!

Warto się tego nauczyć już teraz na łatwiejszych przykładach, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarze “Losy tułacza, który zaczytał się w “Panu Tadeuszu”…”