“Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie, co to będzie?”

Za nami wielkie czytanie II cz. “Dziadów” Adama Mickiewicza. Udało nam się stworzyć niezwykły klimat. Na pewno na długo zapamiętamy ciemność, blask świec i zapach kadzidełek oraz rytualne czynności naszego Guślarza- Kingi (rewelacyjnej w tej roli). Wasze refleksje dowodzą tego, że taka forma poznawania lektury pomogła Wam zrozumieć treść dramatu.

Pełen tekst dramatu Mickiewicza “Dziady cz. II”

Jeśli chcecie odświeżyć sobie treść lektury, posłuchajcie muzyki i audiobooka.

A tu garść informacji o obrzędzie dziadów

Co przed nami?

Cele do cyklu lekcji o „Dziadach”

  1. Zgromadzę informacje na temat epoki zwanej romantyzmem i wykorzystam je do interpretacji utworu.
  2. Poznam dawne obrzędy i poszukam ich odzwierciedlenia we współczesnym świecie.
  3. Dokonam pogłębionej analizy i interpretacji tekstu dramatu Mickiewicza.
  4. Poznam dramat jako rodzaj literacki i dramat romantyczny jako jego gatunek.
  5. Nauczę się wprowadzać cytaty do rozprawki.
  6. Zredaguję samodzielną rozprawkę na temat: „Kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże.” Na czym polega prawdziwe człowieczeństwo? Odpowiadając na pytanie w formie rozprawki, odwołaj się do II części Dziadów A. Mickiewicza i jednego innego utworu literackiego.

KSU do cyklu lekcji o II cz. „Dziadów” Adama Mickiewicza

  • znam genezę utworu;
  • potrafię wyjaśnić pojęcie dziady, wiem, skąd wywodzi się ten obrzęd, co oznacza (umiem określić nastrój i atmosferę obrzędu, czas i miejsce wydarzeń, odtwarzam, przebieg wydarzeń i rolę Guślarza);
  • omawiam problematykę utworu;
  • odróżniam elementy realistyczne od fantastycznych, chrześcijańskie od pogańskich;
  • podaję informacje na temat kolejnych postaci – duchów, wymieniam je, podaję winę, karę, sposób odkupienia i pouczenie moralne;
  • potrafię omówić nauki moralne płynące z II części „Dziadów”, znam na pamięć 3 cytaty;
  • umiem dostrzec motyw winy i kary, cytuję sentencje związane z tym motywem, omawiam je;
  • potrafię podać cechy dramatu jako rodzaju literackiego;
  • potrafię podać cechy gatunkowe dramatu romantycznego i dowieść, że „Dziady” są dramatem romantycznym;
  • potrafię sprawnie wyszukiwać właściwe cytaty z tekstu dramatu;
  • omawiam konstrukcję świata przedstawionego w dramacie;
  • wykorzystuję zgromadzone wiadomości i cytaty do zredagowania samodzielnej rozprawki, w której umiejętnie i celowo wprowadzam cytaty.

 

Mam nadzieję, że czekają nas ciekawe lekcje.

Motyw winy i kary w “Dziadach”

Zbadamy, za co i jak zostały ukarane duchy, aby wysnuć wniosek, na czym polega pełnia człowieczeństwa.

Stworzymy frazeologiczno-filozoficzną mapę myśli.

Frazeologia:

kara

wina

człowiek po raz pierwszy, człowiek po raz drugi

człowieczeństwo po raz pierwszy, człowieczeństwo po raz drugi

Tekst źródłowy o człowieczeństwie w ujęciu filozoficznym. Zachęcam do zagłębienia się w tematy filozoficzne. Polecam żartobliwą stronę Filozofy. Może to Was zachęci do studiowania poważniejszych tekstów? Od czegoś warto zacząć 🙂

Zastanowimy się, czy słowa Terencjusza: homo sum, humani nihil a me alienum puto (jestem człowiekiem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce) można odnieść do nauk moralnych płynących z “Dziadów”.

 

Poznajemy dramat jako trzeci z rodzajów literackich.

1. Szukamy wyróżników dramatu.

2. Poznajemy budowę akcji w dramacie (Ekspozycja z zawiązaniem akcji; Rozwinięcie akcji <perypetia i intryga>; Punkt kulminacyjny <najważniejsze wydarzenie w utworze; splot wydarzeń powodujący tak duże zaostrzenie konfliktu, ze sytuacja wydaje się nie do rozwiązania>; Rozwiązanie akcji).

3. Badamy “Dziady”, by ustalić, czym wyróżnia się dramat romantyczny.

 

Uporządkuj wiedzę przed egzaminem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.