Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!…

W końcu wyczekana lektura “Kamienie na szaniec”  Aleksandra Kamińskiego 🙂

Pierwsze spotkanie z bohaterami

Jan Bytnar

Maciej Aleksy Dawidowski

Tadeusz Zawadzki

Ciekawe opracowanie lektury na blogu pana Tomasza Filipowicza.
Poniżej POMOCNIK LEKTUROWY

NaCoBeZU do lektury i kilka plików multimedialnych. Część obejrzymy wspólnie, część zostawiam do indywidualnej pracy.

Odpowiedzi na pytania zapisuj w dowolnej/ulubionej formie w OK zeszycie. Pracuj na bieżąco – czytaj i rób notatki. Dla Rudego, Alka i Zośki przeznacz osobne kartki i dopisuj informacje o tych bohaterach – będą pojawiały się w różnych częściach książki. Notuj przykłady – będzie to gotowy materiał do charakterystyki. Zapisuj ciekawe cytaty. Wspaniałego obcowania z literaturą faktu życzę 😊

ROZDZIAŁ „SŁONECZNE DNI”

1.Kto wchodził w skład zespołu „Buki”?

  1. Czym się zajmowali?
  2. Alek – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
  3. Rudy – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
  4. Kto wymyślił odznakę Buków i jak ona wyglądała?
  5. Kto był harcmistrzem Buków? Czym się zajmował?
  6. Kto powołał do życia Klub Pięciu? Czym się ten Klub charakteryzował?
  7. Zośka – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
  8. Co działo się w maju i czerwcu 1939 roku?

10.Jakie plany na przyszłość snuli uczestnicy wyjazdy?

  1. Jakie mieli zdanie na temat ewentualnego wybuchu wojny?
  2. Do jakiej szkoły uczęszczali Rudy, Alek i Zośka? Czym się ta szkoła wyróżniała?

ROZDZIAŁ „W BURZY i WE MGLE”

1.W jakim celu Zeus zebrał chłopaków 6 września 1939 roku?

  1. Co obserwowali podczas wędrówki?
  2. W jaki sposób „Buki” wykazały się pomocą i odwagą?
  3. O czym chłopcy dowiedzieli się we Włodawie? Jakie decyzje podjął Zeus?
  4. Co działo się w Warszawie?
  5. Co wydarzyło się w rodzinie Alka? Jakie Alek podjął postanowienia?
  6. W jakim celu chłopcy spotykali się z Zeusem?
  7. Co na zebranie w październiku przyniósł Zośka?
  8. Czym był PLAN? Kto był przywódcą, gdzie mieściła się organizacja?
  9. Czym zajmowali się chłopcy po przyjęciu do PLAN-u?
  10. Kto przeprowadził propagandę ( sprawdź znaczenie) uliczną na końcu października 1939 roku? Na czym ona polegała?
  11. Jakie wspólne działanie podjęli „Buki” i PLAN?
  12. Dlaczego „Buki” postanowiły odłączyć się od PLAN-u?
  13. Czym zajmowali się chłopcy po odejściu z PLAN-u?
  14. W 1940 roku drużyna „Buków” zajęła się samokształceniem. Na czym ono polegało?
  15. Na czym polegał Mały Sabotaż? Jaka organizacja zajmowała się jego prowadzeniem?
  16. Co stało się z Zeusem?

ROZDZIAŁ „W SŁUŻBIE MAŁEGO SABOTAŻU”

Mały sabotaż

Wawer

Szare Szeregi

"Harcerstwo przede wszystkim wychowuje". Historia Pomarańczarni- reportaż radiowy

 

 

 

 

 

 

Akcja pod Arsenałem, czyli akcja “Meksyk”– szczegółowo z planami, relacjami naocznych świadków.

 

 


i jeszcze rekonstrukcja zdarzeń

Z Akcji pod Arsenałem stworzymy logiczną gałązkę

ROZDZIAŁ „CELESTYNÓW”

Dywersja

1.Co działo się z Zośką po śmierci Rudego i Alka?

  1. Z kim spotkał się Zośka w Warszawie?
  2. Jakie odznaczenia przyznano Alkowi, Rudemu i Zośce w maju 1943?
  3. Propozycję prowadzenia jakiej akcji otrzymał Zośka?
  4. W jaki sposób się przygotowywał?
  5. Co się wydarzyło podczas akcji?
  6. Jak oceniono wyprawę na Celestynów i co mówiono o Zośce?

ROZDZIAŁ „WIELKA GRA”

1.Jakie auto przynosiło szczęście chłopakom z Wawra?

  1. Jaka akcja miała miejsce w Czarnocinie?
  2. Dlaczego Zośka analizował szczegółowo tę akcje?
  3. Dlaczego Zośka został aresztowany?
  4. Co Zośka zrobił z karteczka?
  5. Ile czasu spędził w więzieniu? Czego się tam nauczył? Jak zachowywał się po powrocie do domu?
  6. Do jakiego zadania skierowano oddział Zośki?
  7. Co działo się podczas akcji?
  8. Kiedy i gdzie została napisana książka „Kamienie na szaniec”?

Artykuł na portalu Interia o Alku, Zośce i Rudym.

Film dokumentalny o Alku, Zośce i Rudym.

Książka a film.


Recenzja fimu

Z “Kamieniami” wiąże się Powstanie Warszawskie- jak?

Poznajcie niektórych bohaterów powstania… Zadumajcie się…

Kolejna bohaterka, którą warto poznać bliżej Jak zginęła Krystyna Wańkowicz – żołnierz Batalionu „Parasol”

A może zaśpiewacie?

Poetycka refleksja o tamtych dniach w wierszu Gajcego “… korale z mej krwi”

Charakteryzujemy Zośkę, Alka i Rudego

Wspólnie ustaliliśmy, co powinno znaleźć się na plakacie- murze starej Warszawy:

  1. Imię, nazwisko, pseudonim, data urodzenia i śmierci.
  2. Informacje o rodzinie.
  3. Charakterystyczne cechy wyglądu.
  4. Usposobienie.
  5. Zdolności, umiejętności.
  6. Cechy charakteru poparte dowodami (między innymi słynne akcje).
  7. Ocena postaci (odniesienie do współczesności i idoli młodzieży).

Z tego wiersza Juliusza Słowackiego pochodzi tytuł lektury.

Testament mój

Żyłem z wami, cierpiałem i płakałem z wami,
Nigdy mi, kto szlachetny, nie był obojętny,
Dziś was rzucam i dalej idę w cień – z duchami –
A jak gdyby tu szczęście było – idę smętny.

Nie zostawiłem tutaj żadnego dziedzica
Ani dla mojej lutni, ani dla imienia; –
Imię moje tak przeszło jako błyskawica
I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.

Lecz wy, coście mnie znali, w podaniach przekażcie,
Żem dla ojczyzny sterał moje lata młode;
A póki okręt walczył – siedziałem na maszcie,
A gdy tonął – z okrętem poszedłem pod wodę…

Ale kiedyś – o smętnych losach zadumany
Mojej biednej ojczyzny- przyzna, kto szlachetny,
Że płaszcz na moim duchu był nie wyżebrany,
Lecz świetnościami dawnych moich przodków świetny.

Niech przyjaciele moi w nocy się zgromadzą
I biedne serce moje spalą w aloesie,
I tej, która mi dała to serce, oddadzą –
Tak się matkom wypłaca świat, gdy proch odniesie…

Niech przyjaciele moi siądą przy pucharze
I zapiją mój pogrzeb – oraz własną biédę:
Jeżeli będę duchem, to się im pokażę,
Jeśli Bóg uwolni od męki – nie przyjdę…

Lecz zaklinam – niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!…

Co do mnie – ja zostawiam maleńką tu drużbę
Tych, co mogli pokochać serce moje dumne;
Znać, że srogą spełniłem, twardą bożą służbę
I zgodziłem się tu mieć – niepłakaną trumnę.

Kto drugi tak bez świata oklasków się zgodzi
Iść… taką obojętność, jak ja, mieć dla świata?
Być sternikiem duchami napełnionej łodzi,
I tak cicho odlecieć, jak duch, gdy odlata?

Jednak zostanie po mnie ta siła fatalna,
Co mi żywemu na nic… tylko czoło zdobi;
Lecz po śmierci was będzie gniotła niewidzialna,
Aż was, zjadacze chleba – w aniołów przerobi.

Na pożegnanie z bohaterami piosenka harcerska:

3 sierpnia 2018 r. gen. Zbigniew Ścibor-Rylski odszedł z tego świata. Bohater powstania warszawskiego miał 101 lat. Posłuchajcie jego przesłania- testamentu:

 

Miasto ruin


Zbiór ćwiczeń autorstwa pani Zuzannykrótki




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.