Krzysztof Kamil Baczyński “Elegia o… [chłopcu polskim]”
KSU:
1. Wyjaśniam związek między pietą a “Elegią […]”.
2. Opisuję sytuację podmiotu lirycznego i bohatera lirycznego.
3. Analizuję budowę i język utworu (określam liczbę sylab w wersie, wskazuję średniówkę, wskazuję w tekście środki poetyckie) .
4. Wyjaśniam znaczenie co najmniej 3 metafor.
5. Robię przekład intersemiotyczny tekstu (zamieniam słowo na obraz).
6. Interpretuję głosowo tekst w sposób odzwierciedlający pełne zrozumienie treści i budowy wiersza.
Pieta w sztuce do obejrzenia tutaj.
Elegia w Słowniku języka polskiego.
Elegia w Wikipedii.
Która z definicji dotyczy wiersza Baczyńskiego? Dlaczego tak twierdzisz?
Zbadamy mapę skojarzeń z czasownikami: haftowali, wyszywali malowali i zestawimy ją z obrazami poetyckimi zbudowanymi przez poetę.
Wnikliwie zbadamy język i budowę “Elegii […]”. Zastanowimy się, jaką funkcję pełni w niej średniówka i co ma wspólnego z łamaniem się głosu…
Lekcja odbędzie się częściowo na cmentarzu i… powiecie mi, dlaczego…