Dział CZASOWNIK
Cele:
- Będę sprawnie posługiwał/-a się wiadomościami o czasowniku (osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb, strona, aspekt), określając czasowniki lub tworząc wskazaną formę.
- Będę potrafił/-a wykorzystać wiadomości o stronach czasownika podczas pisania własnych tekstów.
Nacobezu do sprawdzianu
Kryteria sukcesu | samoocena |
1.Znam pytania czasownika. |
|
2.Wiem, co nazywa czasownik i rozpoznaję go w tekście. |
|
3. Odróżniam formę osobową i nieosobową czasownika. |
|
4. Samodzielnie określam formę gramatyczną czasownika: osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb, aspekt. | |
5. Poprawnie zapisuję czasowniki zakończone na -ąć w czasie przeszłym. | |
6. Rozpoznaję aspekt czasownika, czyli czasowniki dokonane i niedokonane. | |
7. Rozpoznaję tryby czasownika: orzekający (inaczej oznajmujący), przypuszczający i rozkazujący. | |
8. Poprawnie odmieniam, stosuję i zapisuję czasowniki w różnych trybach. | |
9. Znam i wykorzystuję wiadomości o pisowni partykuły –by w trybie przypuszczającym oraz z czasownikami w formie nieosobowej. | |
10. Sprawnie zamieniam konstrukcję zdania z czynnej na bierną i odwrotnie. | |
11. Rozpoznaję czasowniki przechodnie i nieprzechodnie. | |
12. Tworzę czasowniki we wskazanej formie gramatycznej (osoba, liczba, rodzaj, czas, aspekt, tryb, strona) | |
13. Określam formę gramatyczną czasowników w tekście. |
Trening czyni mistrza, więc zachęcam do aktywnej pracy na lekcji (kaboom na rozgrzewkę) i stacje zadaniowe 🙂