Dział- fleksja czasownika od celów po KSU.

Dział CZASOWNIK

Cele:

  1. Będę sprawnie posługiwał/-a się wiadomościami o czasowniku (osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb, strona, aspekt), określając czasowniki lub tworząc wskazaną formę.
  2. Będę potrafił/-a wykorzystać wiadomości o stronach czasownika podczas pisania własnych tekstów.

 

Nacobezu do sprawdzianu

Kryteria sukcesu samoocena
1.Znam pytania czasownika.
2.Wiem, co nazywa czasownik i rozpoznaję go w tekście.
3. Odróżniam formę osobową i nieosobową czasownika.
4. Samodzielnie określam formę gramatyczną czasownika: osoba, liczba, czas, rodzaj, tryb, aspekt.
5. Poprawnie zapisuję czasowniki zakończone na -ąć w czasie przeszłym.
6. Rozpoznaję aspekt czasownika, czyli czasowniki dokonane i niedokonane.
7. Rozpoznaję tryby czasownika: orzekający (inaczej oznajmujący), przypuszczający i rozkazujący.
8. Poprawnie odmieniam, stosuję i zapisuję czasowniki w różnych trybach.
9. Znam i wykorzystuję wiadomości o pisowni partykuły –by w trybie przypuszczającym oraz z czasownikami w formie nieosobowej.
10. Sprawnie zamieniam konstrukcję zdania z czynnej na bierną i odwrotnie.
11. Rozpoznaję czasowniki przechodnie i nieprzechodnie.
12. Tworzę czasowniki we wskazanej formie gramatycznej (osoba, liczba, rodzaj, czas, aspekt, tryb, strona)
13. Określam formę gramatyczną czasowników w tekście.

Trening czyni mistrza, więc zachęcam do aktywnej pracy na lekcji (kaboom na rozgrzewkę) i stacje zadaniowe 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.