Oby nie syzyfowa praca z “Syzyfowymi pracami” Stefana Żeromskiego

Przed nami wyzwanie czytelnicze- zrozumieć powieść “Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.

Tekst w całości tutaj.

Jak zwykle zaczynamy od wyznaczenia kryteriów sukcesu.

Kryteria sukcesu

  1. Wskazuję elementy autobiograficzne w powieści. Pomocny materiał znajdziecie tutaj.
  2. Opowiadam mit o Syzyfie i wyjaśniam sposób oraz cel nawiązania powieści do mitu.</li>
  3. Znam treść powieści, umiem opowiedzieć własnymi słowami przebieg wydarzeń. Tworzę ramowy plan wydarzeń.
  4. Określam czas i miejsca akcji powieści.
  5. Przedstawiam w wybranej formie dzieje M. Borowicza i A. Radka i B. Zygiera.
  6. Wskazuję moment przełomowy w życiu M. Borowicza i wyjaśniam, dlaczego można nazwać go bohaterem dynamicznym.
  7. Wymieniam metody rusyfikacji, o których jest mowa w powieści i podaję przykłady obrazujące ten proces.
  8. Komentuję zachowanie bohaterów związane z ważnymi wydarzeniami.
  9. Omawiam sposoby walki Polaków z rusyfikacją.
  10. Porównuję szkołę w XIX w. ze szkołą XXI w.
  11. Wyjaśniam znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca” w kontekście powieści Żeromskiego.

W zrozumieniu powieści może pomóc jej ekranizacja w reżyserii Pawła Komorowskiego. Więcej informacji o filmie tutaj.

 

I jeszcze serial, który pokazuje początkowe rozdziały powieści (pominięte w filmie).




Ciekawa rozmowa na temat historii w filmie “Syzyfowe prace”

TVP Historia

Pytania sprawdzające do lektury:

Rozdział I

  1. Którego dnia i do jakiej szkoły został odstawiony Marcin Borowicz?
  2. Jak nazywali się rodzice Marcina?
  3. Kim był pierwszy nauczyciel bohatera?
  4. W jakich warunkach uczyły się dzieci w szkole pana Wiechowskiego?
  5. Jakiego języka uczy się Marcinek w szkole w Owczarach?

Rozdział II

  1. Kto informował panią Helenę o postępach Marcina w szkole w Owczarach?
  2. Jaki przedmiot był najtrudniejszy dla bohatera Syzyfowych prac?
  3. O co Marcin najbardziej się martwił, przebywając w szkole w Owczarach?
  4. Kogo najbardziej obawiał się nauczyciel szkoły w Owczarach?

Rozdział III

  1. W jakiej miejscowości mieściło się gimnazjum, do którego poszedł Marcin?
  2. Co poradził matce Marcina kupiec?
  3. Kto i gdzie udzielał Marcinowi korepetycji?

Rozdział IV

  1. Z jakich osób składała się komisja egzaminacyjna gimnazjum?
  2. Gdzie, po dostaniu się do szkoły, zamieszkał Marcin?
  3. Jakich kolegów poznał Marcin na stancji? (cd. Rozdział V)

Rozdział V

  1. Kto udzielał Marcinowi korepetycji? Kim była ta osoba?
  2. Kim był Pytia?
  3. Jakie relacje łączyły Marcina z innymi chłopcami na stancji?

Rozdział VI

  1. Na dwa dni Marcin uzyskał zgodę na pobyt w domu. Z jakiej okazji?
  2. Jakie było ulubione zwierzę całej rodziny i co się z nim stało?

Rozdział VII

  1. Na czym polegała tzw. wykpiwanka?
  2. Jaka była pora roku, gdy zmarła matka Marcina?
  3. Czego świadkiem był Marcin w kościele? O czym to świadczy dla Polaków?

Rozdział VIII

  1. Za co i jaką karę wymierzył Borowiczowi profesor Leim?
  2. Kto uczył chłopców języka rosyjskiego?
  3. Czy w szkole uczono języka polskiego?

Rozdział IX

  1. Chłopcy ze stancji Przepiórkowskiej strzelali w parku ze starego pistoletu. Jednak pewnego dnia zostali złapani prze żandarma. Jak zakończyła się ta historia?

Rozdział X

  1. Gdzie Marcin spędzał wakacje po ukończeniu trzeciej klasy?
  2. Jak ojciec Marcina radził sobie z prowadzeniem gospodarstwa domowego?
  3. Jak Marcin spędzał czas wakacji?

Rozdział XI

  1. Początki klasy czwartej związane były z wielkimi zmianami w szkole. Wymień te najważniejsze.
  2. Dzięki czemu Marcin zyskał uznanie w oczach nowego dyrektora Kriestoobriadnikowa?

Rozdział XII

  1. Z jakiej rodziny wywodził się Jędrzej Radek?
  2. Kim był Antoni Paluszkiewicz i jaką rolę odegrał w życiu Andrzeja Radka?
  3. Za co Jędrzej Radek miał zostać usunięty ze szkoły? Jak skończyła się ta historia?

Rozdział XIII

  1. Jaki by ł charakter kółka założonego przez Borowicza?
  2. Kim była „Czarna pani”? Czym był jej dom?

Rozdział XIV

  1. Jak wyglądała lekcja historii Kostriulewa?
  2. Jak reagowała młodzież na proces nauki historii ukazywanej w „krzywym zwierciadle”, zakłamanej?
  3. Co poruszyło Waleckiego (Figa), że zdobył się na publiczne wyznanie, że czuje się urażony, dotknięty tym, co słyszy?
  4. Jak zakończyła się historia Waleckiego i Ruteckiego?

Rozdział XV

  1. Jakie represje stosowano wobec Bernarda Siegera (Zygiera)?
  2. Czym wyróżniał się Sieger spośród uczniów?
  3. Jaki utwór recytował Zygier na lekcji języka polskiego?

Rozdział XVI

  1. Co łączyło Zygiera, Borowicza, Waleckiego i Andrzeja Radka?
  2. Kto śledził chłopaków i chciał zdekonspirować ich naukowe, polskie środowisko?

Rozdział XVII

  1. Z jakim ważnym wydarzeniem można łączyć czas zdawania matury w życiu młodego Borowicza?
  2. Gdzie Marcin lubił się uczyć?

Rozdział XVIII

  1. Jakie były edukacyjne plany Marcina po maturze?
  2. Z kim chciał się spotkać Marcin jeszcze we wrześniu po maturze? Kogo spotkał?

Możecie sprawdzić się także online- test z wyjaśnieniami.

A jak zrealizujemy kryteria sukcesu?

Tworząc notatki wykorzystamy: notatkę graficzną obrazującą mit o Syzyfie, mapę myśli (metody rusyfikacji), notatkę Cornella do analizy metod walki z rusyfikacją, logiczną gałązkę do wyjaśnienia tytułu utworu, metodę flow do porównania szkoły XIX i XXI wieku.

 

Zadanie znalezione w aplikacji LearningApps

Odsyłam do inspirującego bloga autorki tego zadania pani Asi Heftowicz, czyli polonistki przy tablicy 🙂


i Wordwall

Uporządkuj wiadomości o lekturze przed egzaminem

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.