Rzecz o rzeczowniku

Sporo już wiemy o rzeczowniku, więc warto wszystko uporządkować i powtórzyć.

Oto nasz plan działań:

Cel:

Utrwalę i rozszerzę wiadomości o rzeczowniku.

Kryteria sukcesu:

  1. Potrafię wymienić kolejno wszystkie przypadki z pytaniami i wyrazami pomocniczymi.
  2. Określam liczbę i rodzaj gramatyczny rzeczownika.
  3. Poprawnie odmieniam rzeczowniki (także te kłopotliwe) przez przypadki.
  4. Oddzielam temat fleksyjny od końcówki i wskazuję oboczności.
  5. Tworzę wskazaną formę rzeczownika.
  6. Określam formę gramatyczną rzeczownika w tekście.
  7. Stosuję zasady pisowni nazw pospolitych i własnych oraz partykuły nie z rzeczownikami.

 

Sporo wiadomości przystępnie podanych znajdziecie na stronie ale klasy

Czy wiecie, że wyraz “przypadek” w dopełniaczu odmienia się różnie w zależności od znaczenia?

Sprawdźcie jak i dlaczego w haśle z Wikipedii.

Bardzo ciekawe artykuły znajdziecie na stronie www.polszczyzna.pl

Oto dwa, które polecam w tym temacie: Przypadki w języku polskim. Poznaj siedmiu braci, których matką jest deklinacja, czyli odmiana przez przypadki oraz Nietypowa i kłopotliwa odmiana rzeczowników – ksiądz vs książę, jak się odmieniają?

Znalazłam dla Was ciekawą stronę, która pomaga w odmianie kłopotliwych rzeczowników. Zaglądajcie na nią 🙂

Uczymy się także z e-podręcznikiem- Bez owijania rzeczownika w bawełnę.

Porcja interaktywnych ćwiczeń z rzeczownikiem w roli głównej! Powodzenia 🙂
Najpierw troszeczkę teorii i przypadki


Teraz odmiana przez przypadki

Kategorie rzeczowników

Czas na osobliwe rzeczowniki

Na koniec odrobina ortografii- pisownia wielką i małą literą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.