Czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądają nasze narządy mowy podczas mówienia? Zobaczcie (uczycie się języka niemieckiego, więc przy okazji poćwiczycie rozumienie ze słuchu)
a tak wygląda śpiewanie “od środka” 🙂
Najpierw powrót do przeszłości 😉
Cel: Powtórzę i rozszerzę wiadomości z fonetyki, czyli nauki o głoskach i literach.
Nacobezu:
- Porządkuję wyrazy według alfabetu.
- Wyjaśniam na przykładach, czym różni się głoska od litery.
- Rozróżniam samogłoski i spółgłoski. Wymieniam z pamięci wszystkie samogłoski.
- Dzielę wyraz na sylaby, głoski i litery.
- Wyjaśniam różne funkcje litery „i” oraz „u”.
- Rozpoznaję głoski: twarde i miękkie; ustne i nosowe; dźwięczne i bezdźwięczne, wiem jak powstają.
- Wykorzystuję wiedzę o głoskach do poprawnej pisowni.
- Poprawnie akcentuję wyrazy.
I wycieczka ku przyszłości 😉
Cel: Wyjaśnię procesy, dzięki którym moje narządy mowy ułatwiają sobie pracę.
Dowiem się, jak zadbać o własne narządy mowy.
Kryteria sukcesu:
- Rozpoznaję rodzaje upodobnień ze względu na:
a) Dźwięczność: ubezdźwięcznienie, udźwięcznienie.
b) Kierunek: wsteczne, postępowe.
c) Miejsce: wewnątrzwyrazowe, międzywyrazowe (rozumiem pojęcia: nagłos i wygłos). - Wskazuję zanik dźwięczności na końcu wyrazu (w wygłosie).
- Rozpoznaję uproszczenia grup spółgłoskowych.
- Rozróżniam typy intonacji.
- Wykorzystuję wiedzę o akcencie zdaniowym do tworzenia pytań.
- Wyjaśniam, jak zadbać o higienę głosu.
Kryteria (1-3) opracował w ubiegłym roku Wasz starszy kolega Sergiusz 🙂
A tak powtarzali wiadomości ubiegłoroczni siódmoklasiści: Dwa łyki fonetyki
Trochę profesjonalnej wiedzy o narządach mowy znajdziecie w tym artykule.
Jak pielęgnować swój głos? Poczytajcie tutaj.
Rozgrywka między grupami z kołem fortuny. Każdy zawodnik może zdobyć dla swojej drużyny 1 pkt za prawidłowo określone jedno upodobnienie. Jeśli w wyrazie zachodzą dwa zjawiska fonetyczne- dwa punkty do zdobycia. Zwycięska drużyna otrzymuje w nagrodę (prócz braw i uznania) 2 minuty z OK zeszytem na sprawdzianie 🙂
I jeszcze jedna gra zespołowa. Może na rewanż?