Fonetyka, która z głowy nie umyka

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądają nasze narządy mowy podczas mówienia? Zobaczcie (uczycie się języka niemieckiego, więc przy okazji poćwiczycie rozumienie ze słuchu)

a tak wygląda śpiewanie “od środka” 🙂

Najpierw powrót do przeszłości 😉

Cel: Powtórzę i rozszerzę wiadomości z fonetyki, czyli nauki o głoskach i literach.

Nacobezu:

  1. Porządkuję wyrazy według alfabetu.
  2. Wyjaśniam na przykładach, czym różni się głoska od litery.
  3. Rozróżniam samogłoski i spółgłoski. Wymieniam z pamięci wszystkie samogłoski.
  4. Dzielę wyraz na sylaby, głoski i litery.
  5. Wyjaśniam różne funkcje litery „i” oraz „u”.
  6. Rozpoznaję głoski: twarde i miękkie; ustne i nosowe; dźwięczne i bezdźwięczne, wiem jak powstają.
  7. Wykorzystuję wiedzę o głoskach do poprawnej pisowni.
  8. Poprawnie akcentuję wyrazy.

I wycieczka ku przyszłości 😉

Cel: Wyjaśnię procesy, dzięki którym moje narządy mowy ułatwiają sobie pracę.

Dowiem się, jak zadbać o własne narządy mowy.

Kryteria sukcesu:

  1. Rozpoznaję rodzaje upodobnień ze względu na:
    a) Dźwięczność: ubezdźwięcznienie, udźwięcznienie.
    b) Kierunek: wsteczne, postępowe.
    c) Miejsce: wewnątrzwyrazowe, międzywyrazowe (rozumiem pojęcia: nagłos i wygłos).
  2.  Wskazuję zanik dźwięczności na końcu wyrazu (w wygłosie).
  3. Rozpoznaję uproszczenia grup spółgłoskowych.
  4. Rozróżniam typy intonacji.
  5. Wykorzystuję wiedzę o akcencie zdaniowym do tworzenia pytań.
  6. Wyjaśniam, jak zadbać o higienę głosu.

Kryteria (1-3) opracował w ubiegłym roku Wasz starszy kolega Sergiusz 🙂

A tak powtarzali wiadomości ubiegłoroczni siódmoklasiści: Dwa łyki fonetyki

Trochę profesjonalnej wiedzy o narządach mowy znajdziecie w tym artykule.

Jak pielęgnować swój głos? Poczytajcie tutaj.

NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

Głoska dla ambitnych

 

 

Rozgrywka między grupami z kołem fortuny. Każdy zawodnik może zdobyć dla swojej drużyny 1 pkt za prawidłowo określone jedno upodobnienie. Jeśli w wyrazie zachodzą dwa zjawiska fonetyczne- dwa punkty do zdobycia. Zwycięska drużyna otrzymuje w nagrodę (prócz braw i uznania) 2 minuty z OK zeszytem na sprawdzianie 🙂

I jeszcze jedna gra zespołowa. Może na rewanż?

Klikamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.