W Internecie możecie znaleźć wiele materiałów dotyczących rozprawki. Na lekcji robiliście samodzielną notatkę o tej formie wypowiedzi pisemnej.
Zajrzyjcie jeszcze na stronę edukatora i jak napisać.
Dużo cennych wskazówek znajdziecie także na blogu pana Tomasza Filipowicza.
Obejrzyjcie film
A tu interaktywna lekcja: rozprawka na komputer i na komórkę.
Pomocna w trzymaniu się tematu może być kostka rozprawkowa, którą wykorzystaliśmy na lekcji.
Gdy już napiszecie swoją rozprawkę, dokonajcie kolorowej samooceny.
Zainspirowana pomysłem mojej znakomitej koleżanki Okejki Doroty Podorskiej przygotowałam dla Was listę pytań kontrolnych do samooceny (lub oceny koleżeńskiej) rozprawki.
Autokontrola/ kontrola koleżeńska rozprawki
Czy praca ma co najmniej 200 słów? | tak | nie |
Czy praca rozpoczyna się akapitem? | tak | nie |
Czy praca zaczyna się co najmniej dwuzdaniowym wyjaśnieniem tematu (nawiązaniem do słów-kluczy w temacie)? | tak/częściowo | nie |
Czy we wstępie postawiłem/-am tezę/hipotezę? | tak | nie |
Czy wprowadzenie pierwszego argumentu rozpocząłem/-am akapitem? | tak | nie |
Czy użyłem/-am sformułowania porządkującego hierarchię ważności argumentów? | tak | nie |
Czy podałem/-am pierwszy argument (uogólnienie/wniosek świadczący o prawdziwości tezy)? | tak | nie |
Czy użyłem/-am słownictwa wyrażającego posiadanie własnego stanowiska w rozważanej sprawie? | tak | nie |
Czy argument poparłem przykładem z lektury obowiązkowej? | tak | nie |
Czy omówiłem/-am przykład, wybierając fakty nawiązujące do tezy? | tak/częściowo | nie |
Czy wprowadzenie drugiego argumentu rozpocząłem/-am akapitem? | tak | nie |
Czy użyłem/-am sformułowania porządkującego wypowiedź? | tak | nie |
Czy podałem/-am drugi argument (uogólnienie/wniosek świadczący o prawdziwości tezy)? | tak | nie |
Czy argument poparłem/-am kolejnym przykładem z lektury? | tak | nie |
Czy omówiłem/-am przykład, wybierając fakty nawiązujące do tezy? | tak/częściowo | nie |
Czy zrobiłem/-am akapit przed zakończeniem? | tak | nie |
Czy napisałem/-am co najmniej trzy wnioski z przedstawionej argumentacji? | tak/częściowo | nie |
Czy potwierdziłem/-am tezę ze wstępu, używając słownictwa wyrażającego posiadanie własnego stanowiska w rozważanej sprawie? | tak | nie |
Czy moja praca jest czytelna dla innych? | tak | nie |
Czy w mojej uniknąłem/-ęłam nieuzasadnionych powtórzeń? | tak | nie |
Co zrobię, aby udoskonalić kolejną rozprawkę? Wnioski do dalszej pracy:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Sketchnotka pani Sylwii Oszczyk.
Sprawdź, czy znasz schemat rozprawki i pochwal się w komentarzu, jak Ci poszło 🙂
Lekcja o rozprawce z e-podręcznikiem.
2 komentarze “Oswajamy rozprawkę”
Poszło mi dobrze.Wszystko poprawnie.Przyjemny blog oby tak dalej😄🎓📕📗📘📓
Gratuluję 🙂