Oswajamy rozprawkę

W Internecie możecie znaleźć wiele materiałów dotyczących rozprawki. Na lekcji robiliście samodzielną notatkę o tej formie wypowiedzi pisemnej.

Zajrzyjcie jeszcze na stronę edukatorajak napisać.

Dużo cennych wskazówek znajdziecie także na blogu pana Tomasza Filipowicza.

Obejrzyjcie film

A tu interaktywna lekcja: rozprawka na komputer i na komórkę.

Pomocna w trzymaniu się tematu może być kostka rozprawkowa, którą wykorzystaliśmy na lekcji.

Rozprawkowa kostka

Gdy już napiszecie swoją rozprawkę, dokonajcie kolorowej samooceny.

Zrób samoocenę rozprawki

Zainspirowana pomysłem mojej znakomitej koleżanki Okejki Doroty Podorskiej przygotowałam dla Was listę pytań kontrolnych do samooceny (lub oceny koleżeńskiej) rozprawki.

Autokontrola/ kontrola koleżeńska rozprawki

Czy praca ma co najmniej 200 słów? tak nie
Czy praca rozpoczyna się akapitem? tak nie
Czy praca zaczyna się co najmniej dwuzdaniowym wyjaśnieniem tematu (nawiązaniem do słów-kluczy w temacie)? tak/częściowo nie
Czy we wstępie postawiłem/-am tezę/hipotezę? tak nie
Czy wprowadzenie pierwszego argumentu rozpocząłem/-am akapitem? tak nie
Czy użyłem/-am sformułowania porządkującego hierarchię ważności argumentów? tak nie
Czy podałem/-am pierwszy argument (uogólnienie/wniosek świadczący o prawdziwości tezy)? tak nie
Czy użyłem/-am słownictwa wyrażającego posiadanie własnego stanowiska w rozważanej sprawie? tak nie
Czy argument poparłem przykładem z lektury obowiązkowej? tak nie
Czy omówiłem/-am przykład, wybierając fakty nawiązujące do tezy? tak/częściowo nie
Czy wprowadzenie drugiego argumentu rozpocząłem/-am akapitem? tak nie
Czy użyłem/-am sformułowania porządkującego wypowiedź? tak nie
Czy podałem/-am drugi argument (uogólnienie/wniosek świadczący o prawdziwości tezy)? tak nie
Czy argument poparłem/-am  kolejnym przykładem z lektury? tak nie
Czy omówiłem/-am przykład, wybierając fakty nawiązujące do tezy? tak/częściowo nie
Czy zrobiłem/-am akapit przed zakończeniem? tak nie
Czy napisałem/-am co najmniej trzy wnioski z przedstawionej argumentacji? tak/częściowo nie
Czy potwierdziłem/-am tezę ze wstępu, używając słownictwa wyrażającego posiadanie własnego stanowiska w rozważanej sprawie? tak nie
Czy moja praca jest czytelna dla innych? tak nie
Czy w mojej uniknąłem/-ęłam nieuzasadnionych powtórzeń? tak nie

 

Co zrobię, aby udoskonalić kolejną rozprawkę? Wnioski do dalszej pracy:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Sketchnotka pani Sylwii Oszczyk.

 

 

 

Sprawdź, czy znasz schemat rozprawki i pochwal się w komentarzu, jak Ci poszło 🙂

zagraj w rozprawkę 😉

Lekcja o rozprawce z e-podręcznikiem.

Pozostaw odpowiedź Igor Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarze “Oswajamy rozprawkę”