Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Imiesłowy, hop, do głowy!

Nasze cele do działu:

Nauczę się rozpoznawać, określać oraz tworzyć imiesłowy.

Poprawnie zastosuję imiesłowy w zdaniach pojedynczych i złożonych..

 

IMIESŁOWY- KSU

1.Tworzę konstrukcje składniowe w stronie czynnej i biernej.

  1. Prawidłowo określam aspekt czasownika.
  2. Rozpoznaję imiesłowy (znam ich końcówki), rozumiem zasady ich tworzenia i odmiany.
  3. Tworzę wszystkie możliwe imiesłowy od wskazanego czasownika.
  4. Potrafię poprawnie zastosować różne typy imiesłowów w zdaniach.
  5. Znam zasady poprawnego stosowania imiesłowowego równoważnika zdania.
  6. Poprawnie stosuję imiesłowowy równoważnik zdania i rozumiem jego funkcje; przekształcam go na zdanie złożone i odwrotnie.

 

Oto notatka, którą zrobiła Wasza koleżanka Martyna Heyser. Częstujcie się 🙂

 

Materiały potrzebne do zrozumienia lekcji zebrałam dla Was (do samokształcenia i wspólnej pracy) na platformie Tes blendspace.

Znajdziecie w tej lekcji zbiór filmików edukacyjnych, które naprawdę warto obejrzeć, by zrozumieć imiesłowy. Na wszelki wypadek zamieszczam je także  TUTAJ!

Jak poprawnie stosować imiesłowy w zdaniu?

Używając imiesłowów, często robimy błędy. Aby wypowiedzenie było poprawne, czynności wyrażone imiesłowem i orzeczeniem w zdaniu nadrzędnym muszą odnosić się do tego samego podmiotu, w przeciwnym razie wypowiedzenie jest niepoprawne.
Pamiętaj!
Zdanie nadrzędne i podrzędne -> TEN SAM PODMIOT (taki, jak w zdaniu nadrzędnym)

1.
Kasia czyta książkę i jednocześnie leży na kanapie.         Zdanie złożone współrzędnie
Kasia, czytając książkę, leży na kanapie.
imiesłowowy równoważnik zdania podrzędnego

W obu zdaniach jest ten sam podmiot (Kasia)-> zdanie jest poprawne

2.
Kiedy czytałam, słyszałam śpiew ptaków.
Czytając, słyszałam śpiew ptaków.
imiesłowowy równoważnik zdania podrzędnego

Ja czytałam. Ja słyszałam.  Zdanie poprawne: i tu, i tu ja jest podmiotem.

3.
Kiedy jechałem rowerem, spadł mi łańcuch.
Jadąc rowerem, spadł mi łańcuch.  

Ja jechałem,  łańcuch spadł. Błąd! Dwa różne podmioty. Zdanie jest nielogiczne!

 

Imiesłowowe równoważniki zdania możemy przekształcać w zdania, jeśli imiesłów zastąpimy osobową formą czasownika i wprowadzimy spójnik podrzędny, np. ponieważ, bo, gdy, kiedy

Kasia podziwiała widoki, kiedy wspinała się na Śnieżkę.
zdanie podrzędnie złożone z podrzędnym okolicznikowym czasu

Kasia podziwiała widoki, wspinając się na Śnieżkę.
zdanie złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania

 

Zamieniając zdania złożone na konstrukcje z imiesłowowym równoważnikiem, przeważnie używamy imiesłowów współczesnych (jeśli dwie czynności są jednoczesne) lub imiesłowów przysłówkowych uprzednich (jeśli czynność wyrażona imiesłowem jest wcześniejsza)

Opalając się, marzyłam o nowym kostiumie. (czynności jednoczesne)

Wszedłszy do domu, zdjąłem buty. (najpierw wszedłem do domu, później zdjąłem buty)

Poczytajcie o imiesłowowym równoważniku w artykule na mojej ulubionej stronie eKorekta24.pl i podobny na  tekstowni.pl

 

 Imiesłowowe równoważniki zdania ZAWSZE oddzielamy przecinkiem od zdania składowego.

Rozpoznawanie imiesłowów

Tworzenie imiesłowów przysłówkowych

Sprawdźmy się

A co z przecinkiem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.