Na tropie błędów

Przyglądamy się błędom w naszym języku. Zaczęliśmy od odwrócenia lekcji, czyli nad teorią pracowaliście samodzielnie w domu.

Cel: Stworzę samodzielną notatkę na podstawie zgromadzonych informacji, aby zdobyć i uporządkować wiadomości o błędach językowych.

KSU:

  1. Notatkę wykonuję własnoręcznie w OK zeszycie.
  2. Samodzielnie wybieram formę: mapę myśli, tabelę, sketchnotkę, lapbook lub inną preferowaną.
  3. W notatce zawarte są informacje obowiązkowe (źródła poniżej) oraz PRZYKŁADY (można skorzystać z kodów QR/linków lub znaleźć przykłady samodzielnie w innych źródłach).
  4. Na dole notatki zapisuję źródła (słownik, dokładny adres strony www)

Nieświadome, nieuzasadnione odstępstwo od obowiązującej normy językowej nazywamy błędem językowym. Najbardziej rażące są te błędy, które naruszają podstawowe zasady gramatyczne i stylistyczne. Wypowiedź z błędami staje się często niezrozumiała, niejasna.

Korzystaliście z różnych źródeł.

Wikipedia

Bryk (to opracowanie sprawdziłam)

Hamlet

Zestaw częstych błędów nr 1

Zestaw częstych błędów nr 2

Zestaw częstych błędów nr 3

Zestaw częstych błędów nr 4

Zestaw częstych błędów nr 5

 

Cele lekcji:

Mój cel:………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………

Rozwinę swoją wiedzę o różnych typach błędów językowych, aby mówić i pisać poprawniej.

Będę rozpoznawać częste błędy językowe, aby unikać ich we własnych wypowiedziach ustnych i pisemnych.

 

KSU:                                                                                                         samoocena

  1. Rozpoznaję w tekście błędy językowe (co najmniej 6).

 

  1. Potrafię skategoryzować*, czyli pogrupować błędy według znanych mi kryteriów (co najmniej 3 typy błędów po 2 przykłady).

 

  1. Potrafię poprawić występujące w tekście błędy.

 

*kategoryzacja «podział rzeczy, zjawisk lub osób na pewne kategorie lub przypisanie ich do pewnych kategorii»  kategoria  «grupa […] wyróżniona ze względu na jakąś cechę wspólną» SJP

  Pytanie kluczowe: Skąd się biorą błędy językowe i jak z nimi walczyć?

Pomoże nam skecz kabaretu Smile. To w nim wyszukamy błędy 🙂

                                               

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.