Przyglądamy się błędom w naszym języku. Zaczęliśmy od odwrócenia lekcji, czyli nad teorią pracowaliście samodzielnie w domu.
Cel: Stworzę samodzielną notatkę na podstawie zgromadzonych informacji, aby zdobyć i uporządkować wiadomości o błędach językowych.
KSU:
- Notatkę wykonuję własnoręcznie w OK zeszycie.
- Samodzielnie wybieram formę: mapę myśli, tabelę, sketchnotkę, lapbook lub inną preferowaną.
- W notatce zawarte są informacje obowiązkowe (źródła poniżej) oraz PRZYKŁADY (można skorzystać z kodów QR/linków lub znaleźć przykłady samodzielnie w innych źródłach).
- Na dole notatki zapisuję źródła (słownik, dokładny adres strony www)
Nieświadome, nieuzasadnione odstępstwo od obowiązującej normy językowej nazywamy błędem językowym. Najbardziej rażące są te błędy, które naruszają podstawowe zasady gramatyczne i stylistyczne. Wypowiedź z błędami staje się często niezrozumiała, niejasna.
Korzystaliście z różnych źródeł.
Bryk (to opracowanie sprawdziłam)
Cele lekcji:
Mój cel:………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………
Rozwinę swoją wiedzę o różnych typach błędów językowych, aby mówić i pisać poprawniej.
Będę rozpoznawać częste błędy językowe, aby unikać ich we własnych wypowiedziach ustnych i pisemnych.
KSU: samoocena
|
|
|
|
|
*kategoryzacja «podział rzeczy, zjawisk lub osób na pewne kategorie lub przypisanie ich do pewnych kategorii» kategoria «grupa […] wyróżniona ze względu na jakąś cechę wspólną» SJP
Pytanie kluczowe: Skąd się biorą błędy językowe i jak z nimi walczyć?
Pomoże nam skecz kabaretu Smile. To w nim wyszukamy błędy 🙂