Sporo już wiemy o rzeczowniku, więc warto wszystko uporządkować i powtórzyć.
Oto nasz plan działań:
Cel:
Utrwalę i rozszerzę wiadomości o rzeczowniku.
Kryteria sukcesu:
- Potrafię wymienić kolejno wszystkie przypadki z pytaniami i wyrazami pomocniczymi.
- Określam liczbę i rodzaj gramatyczny rzeczownika.
- Poprawnie odmieniam rzeczowniki (także te kłopotliwe) przez przypadki.
- Oddzielam temat fleksyjny od końcówki i wskazuję oboczności.
- Tworzę wskazaną formę rzeczownika.
- Określam formę gramatyczną rzeczownika w tekście.
- Stosuję zasady pisowni nazw pospolitych i własnych oraz partykuły nie z rzeczownikami.
Sporo wiadomości przystępnie podanych znajdziecie na stronie ale klasy
Czy wiecie, że wyraz „przypadek” w dopełniaczu odmienia się różnie w zależności od znaczenia?
Sprawdźcie jak i dlaczego w haśle z Wikipedii.
Bardzo ciekawe artykuły znajdziecie na stronie www.polszczyzna.pl
Oto dwa, które polecam w tym temacie: Przypadki w języku polskim. Poznaj siedmiu braci, których matką jest deklinacja, czyli odmiana przez przypadki oraz Nietypowa i kłopotliwa odmiana rzeczowników – ksiądz vs książę, jak się odmieniają?
Znalazłam dla Was ciekawą stronę, która pomaga w odmianie kłopotliwych rzeczowników. Zaglądajcie na nią 🙂
Uczymy się także z e-podręcznikiem- Bez owijania rzeczownika w bawełnę.
Osobliwościami w odmianie rzeczownika zajmiemy się, pracując na padlecie.
Galeria rzeczownikowych osobliwości
Porcja interaktywnych ćwiczeń z rzeczownikiem w roli głównej! Powodzenia 🙂
Najpierw troszeczkę teorii i przypadki
Teraz odmiana przez przypadki
Kategorie rzeczowników
Czas na osobliwe rzeczowniki
Na koniec odrobina ortografii- pisownia wielką i małą literą