Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

„Mowa jest źródłem nieporozumień”?

Na dobry początek…

Pełna treść „Małego Księcia” z ilustracjami do przeczytania tutaj.

Dla tych uczących się najlepiej przez słuchanie audiobook

Antoine de Saint – Exupery: Mały Książę

KSU

  • Omawiam elementy świata przedstawionego; podaję przykłady wydarzeń realistycznych i fantastycznych; używam pojęć fabuła, akcja, wątek w odniesieniu do lektury
  • wymieniam etapy podróży głównego bohatera i krótko je relacjonuję
  • omawiam motyw wędrówki i jego funkcję
  • podaję przykłady innych utworów wykorzystujących motyw wędrówki
  • przedstawiam i charakteryzuję głównego bohatera z uwzględnieniem jego metamorfozy (wyjaśniam pojęcie metamorfoza)
  • omawiam, porównuję i oceniam postawy życiowe bohaterów
  • charakteryzuję świat dorosłych i dzieci z uwzględnieniem głównych wartości w obu grupach
  • wypowiadam się na temat narratora i jego roli w utworze
  • wyjaśniam na przykładach z lektury znaczenie pojęcia sentencja
  • interpretuję sentencje znalezione w „Małym Księciu”
  • przedstawiam w postaci prezentacji multimedialnej najważniejsze sentencje ukazane w utworze i ich współczesną realizację
  • rozpoznaję i interpretuję symbole wykorzystane w utworze
  • zabieram głos w dyskusji na temat przyjaźni i miłości, korzystając z przykładów zaczerpniętych z „Małego Księcia” oraz innych znanych mi utworów literackich
  • definiuję przynależność gatunkową „Małego Księcia”

Cała strona poświęcona „Małemu Księciu”- mnóstwo ciekawostek.

Wikicytaty

Zbiór sentencji z „Małego Księcia”

„Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.”

„- Na pustyni jest się trochę samotnym.
– Równie samotnym jest się wśród ludzi.”

„Wiesz… gdy się jest bardzo smutnym, lubi się zachody słońca…”

„Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś.”

„Mowa jest źródłem nieporozumień.”

„Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać. Kupują w sklepach rzeczy gotowe. A ponieważ nie ma magazynów z przyjaciółmi, więc ludzie nie mają przyjaciół.”

„Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela.”

„Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, ale niewielu z nich pamięta o tym.”

„Nigdy nie jest dobrze tam, gdzie się jest.”

„Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez.”

„Pustynię upiększa to, że gdzieś w sobie kryje studnię.”

„Jeśli chcesz odejść, to idź. Nie przeciągaj pożegnania, bo to męczące.”

„Należy wymagać tego, co można otrzymać. Autorytet opiera się na rozsądku.”

„Jedynie dzieci wiedzą czego szukają – odparł Mały Książę – Poświęcają czas lalce z gałganków, która nabiera dla nich wielkiego znaczenia i płaczą gdy się im ją odbierze.”

”Idąc prosto przed siebie, nie można zajść daleko.”

„Znacznie trudniej jest sądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze siebie osądzić, będziesz naprawdę mądry.”

„Świat łez jest taki tajemniczy.”

„Nie ma na świecie rzeczy doskonałych”

„A gdy się pocieszysz (zawsze się w końcu pocieszamy), będziesz zadowolony z tego, że mnie znałeś.”

„Czasem odłożenie pracy na później nie przynosi szkody. Lecz w wypadku baobabu jest to zawsze katastrofa.”

„Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez.”

„Dorośli są zakochani w cyfrach.”

„Geograf jest zbyt ważną osobistością, by mógł sobie pozwolić na łazikowanie.”

„Gdy się chce być dowcipnym, trzeba czasem skłamać.”

„Kolce nie służą do niczego. To tylko złośliwość kwiatów.”

„Ludzie? (…) Wiatr nimi miota. Nie mają korzeni – to im bardzo przeszkadza.”

„Pozostajesz na zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś.”

„Pustynię upiększa to, że gdzieś w sobie kryje studnię.”

„Zarozumialcy słyszą tylko to, co chcą usłyszeć.”

„Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie lepiej.”

 

Ważne pojęcia:

motyw literacki

przypowieść

powiastka filozoficzna

(zwróćcie szczególną uwagę na motyw obiegowy (inaczej wędrowny).

metamorfoza

sentencja

baśń

Czy i czym różni się sentencja od złotej myśli?- przeczytajcie w Poradni językowej. Jeszcze więcej o aforyzmach, przysłowiach, sentencjach przeczytacie w tym artykule.

symbol

 

Jednym z zadań edukacyjnych jest stworzenie prezentacji. Ma to być dla Was wyzwanie TIK-owe, więc oczekuję, że prezentacja zostanie przygotowana przez zespoły zdalnie- pracujecie zespołowo, ale każdy ze swego domu.

Kryteria sukcesu do prezentacji :

  1. Prezentacja Google ma slajd tytułowy.
  2. W pracy znajduje się co najmniej 8 sentencji z „Małego Księcia” z ilustracją graficzną- mogą to być memy lub symboliczne, graficzne nawiązania do słów sentencji. Obowiązuje konsekwencja i spójność przekazu.
  3. Obowiązują ogólne, omówione wcześniej zasady dotyczące tworzenia prezentacji (ilość tekstu, wielkość i kolor czcionki, kolorystyka tła, przejścia).
  4. W prezentacji zostały zachowane wszystkie reguły ortografii i interpunkcji.
  5. Przedostatni slajd zawiera źródła wszystkich wykorzystanych grafik.
  6. Ostatni slajd informuje o autorach poszczególnych części prezentacji (kto wykonał poszczególne slajdy, zgromadził grafiki, cytaty itp.)

Efekty Waszej pracy 🙂

Memowa przygoda z Małym Księciem

„Mały Książę” w innej odsłonie. Memy

„Mały Książę” sentencje

Sentencje z „Małego Księcia”

Mały Książę- sentencje przedstawione za pomocą memów

 

 

Potrzebujecie do tego konta na Google, czyli zakładacie pocztę na gmail

https://www.google.com/intl/pl/gmail/about/

Wzbogaceni o własny adres e-mail, zachwycacie się możliwościami edukacyjnymi dostępnymi dzięki Google 😉

Skupiacie się na prezentacjach oczywiście (tym razem).

https://www.google.com/intl/pl_pl/slides/about/

 

Gdyby ktoś potrzebował wskazówek, jak tworzyć prezentacje w Google, oto kilka instruktaży:

 





KSU dla klasy VI- charakterystyka Małego Księcia
I. Twoja praca zawiera:

UWAGA! Każdy punkt rozpoczynasz akapitem!

  1. Przedstawienie postaci (kim jest Mały Książę, skąd pochodzi, w jakim jest wieku, czego poszukuje- co najmniej 2 zdania).
  2. Opis wyglądu (sylwetka, ubiór, twarz, włosy, sposób poruszania się, mówienia na podstawie tekstu oraz ilustracji autora- co najmniej 3 zdania).
  3. Usposobienie (jaki jest bohater: pogodny czy ponury;  wybuchowy, nerwowy czy opanowany, spokojny; optymista czy pesymista- uzasadnij swoją opinięco najmniej 2 zdania).
  4. Cechy charakteru i osobowości:
    Charakter – czyli wnętrze, dusza bohatera.
    Intelekt i uzdolnienia – czyli umiejętności bohatera.
    Osobowość – to inaczej indywidualność człowieka; to, czym wyróżnia się z tłumu, np.:
    – nieprzeciętna, niepowtarzalna, bogata, barwna, niebanalna. Osobowość można kształtować, czyjaś osobowość może wywrzeć na nas wrażenie.
    Wybierasz cechy Małego Księcia, które odnoszą się do tematu charakterystyki. Każdą cechę uzasadniasz konkretnymi przykładami zachowań, wypowiedzi bohatera; jego stosunku do innych, do otoczenia, do obowiązków itp. Wskazujesz, jaka przemiana zaszła w bohaterze, co ważnego zrozumiał, czego doświadczył, czego się nauczyłco najmniej 6 zdań.
  5. Ocenę postaci (jakim dzieckiem jest bohater; czy rozumiesz/pochwalasz jego postępowanie; czy z kimś takim można byłoby się zaprzyjaźnić i dlaczego; w czym wyraża się przewaga Małego Księcia nad światem ludzi dorosłych- co najmniej 2 zdania).
  6. Twoja praca jest CZYTELNA i poprawna pod względem ortograficznym (dopuszczalne 2 błędy), interpunkcyjnym (dopuszczalne 3 błędy) i językowym (dopuszczalne 3 błędy).

Trening powtórkowy





Zbiór ciekawych ćwiczeń autorstwa pani Zuzannykrótki





Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.