Kontrakt z Round Robin

Pewnie tytuł brzmi dość tajemniczo, ale w tym roku zainspirowana artykułem Janusza Żmijskiego JAKIMI METODAMI PRACUJĄ GRUPY UCZĄCE SIĘ WE WSPÓŁPRACY? postanowiłam wykorzystać metodę ROUND ROBIN (czyli jigsaw połączone z burzą mózgów) do wypracowania kontraktu z klasą.

 

Moja klasa liczy 17 osób, więc będę miała 3 zespoły czteroosobowe i jeden pięcioosobowy.

Grupa pierwotna to zespoły wyłonione przez odliczanie od 1 do 4.

RUNDA I w grupach pierwotnych:

Burza mózgów nr 1

Zapisujemy na plakacie odpowiedzi na pytanie:

Jakie zasady powinny obowiązywać w naszej klasie, aby wszyscy czuli się dobrze a praca na lekcji była efektywna?

Tu możemy się spodziewać “wyuczonych regułek”, które często funkcjonują wyłącznie na cierpliwym, przyjmującym wszystko papierze.

Czas pracy 9 minut (nietypowy czas pracy zwiększa koncentrację na zadaniu i efektywność grupy)

Czytamy propozycje grup. Warto tu podyskutować chwilę z uczniami, czy takie kontrakty działają i jeśli nie, to dlaczego.

Przedstawiamy uczniom propozycję nieco szerszego spojrzenia na kontrakt obowiązujący w zespole. Wyjaśniamy, że chcemy zaproponować im spojrzenie na zasady z perspektywy różnych grup interesu, które istnieją w szkole.

 

RUNDA II w grupach interesu

Przygotuję losy, by połączyć uczniów w 4 grupy interesu:

UCZNIOWIE

RODZICE

NAUCZYCIELE

PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI

nauczyciele uczniowie rodzice pracownicy administracji i obsługi uczniowie
nauczyciele uczniowie rodzice pracownicy administracji i obsługi rodzice
nauczyciele uczniowie rodzice pracownicy administracji i obsługi nauczyciele
nauczyciele uczniowie rodzice pracownicy administracji i obsługi pracownicy administracji i obsługi

Uczniowie z grup pierwotnych trafią do 4 różnych grup interesu. Tu trzeba pilnować, by losy były skompletowane stosownie do liczebności grupy. Jeśli mamy zespoły 5-osobowe należy zadbać, aby powtarzający się los w każdej grupie był inny (równomierny podział liczebny grup interesu)

Burza mózgów nr 2

Jakich zachowań uczniów oczekuje nasza grupa interesu?

Celem jest spojrzenie z określonej perspektywy, empatyzowanie.

Odpowiedzi zapisujemy.  Czas pracy 12 min.

Burza mózgów nr 3

Jakich  zachowań od uczniów będą oczekiwać inne grupy interesu?

Odpowiedzi zapisujemy.  Czas pracy 12 min.

Uczniowie wchodzą w rolę. Jeśli są rodzicami, zastanawiają się, czego mogą chcieć uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi. Celem jest spojrzenie na problem z różnych perspektyw, empatyzowanie.

Burza mózgów nr 4

Co chcemy wdrożyć w życie? Bierzemy pod uwagę wszystkie wypracowane zasady.

Tu wypracowujemy już propozycje do ostatecznej wersji kontraktu z perspektywy grupy interesu.

Propozycje zapisujemy w Arkuszach Google, aby móc edytować wspólnie dokument.

Może to wyglądać tak: ARKUSZ

Arkusz można skopiować i wykorzystać.

Czas pracy 9 min.

RUNDA III powrót do grup pierwotnych

Analizujemy propozycje kontraktów grup interesów, stosując znaną uczniom symbolikę świateł drogowych.

Zielony kolor komórki obok zasady, która odpowiada naszym potrzebom.

Żółty kolor komórki obok zasady, którą możemy przyjąć, kierując się wspólnym dobrem, mimo że nie w pełni nam odpowiada.

Czerwony kolor komórki obok zasady, która jest dla nas nie do przyjęcia.

Czas pracy 12 minut.

Wyświetlamy ewaluację zasad i zapisujemy do kontraktu klasowego “zielone i żółte zasady”. Te zasady, przy których pojawiły się kolory skrajne (zielony i czerwony) poddajemy pod dyskusję w grupach pierwotnych. Zapisujemy w dwóch kolumnach ZA (korzyści wynikające z przestrzegania tej zasady) i PRZECIW (negatywne skutki stosowania zasady). Po rozważeniu “za” i “przeciw” zmieniamy lub pozostawiamy kolor komórki. W sytuacjach niejednoznacznych możemy głosować lub wpisać zasadę na listę rezerwową.

Czas pracy 9 min

Odczytujemy ostateczną wersję kontraktu, który będzie obowiązywał przez miesiąc lub dwa. Po tym czasie robimy ewaluację i nanosimy ewentualne zmiany.

Zachęcamy do ustalenia konsekwencji nieprzestrzegania kontraktu “Co, jeśli ktoś nie będzie się stosował do zasad?” Ważne, aby to uczniowie ustalili konsekwencje.

 

Jak widać, na wypracowanie takiego kontraktu potrzeba 2 lekcji. Zamierzam od tego zacząć pracę z klasą, w której nie jestem wychowawcą, ale poprzednie lata pokazały, że bez sensownie wypracowanego kontraktu praca jest niezwykle trudna (czasem wręcz niemożliwa). Wierzę, że to będą dobrze zainwestowane 2 godziny. Z zagadnień polonistycznych poćwiczymy redagowanie i zapis planu w formie równoważników zdań lub zdań (ortografia i interpunkcja); dyskusję. Kształcimy też kompetencje kluczowe i realizujemy kierunki polityki oświatowej państwa.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 komentarze “Kontrakt z Round Robin”