Słowotwórstwo, czyli architektura wyrazów

Zaczynamy samodzielną językową rozgrzewką i zabawą klockami 😉

Szukamy odpowiedzi na pytania:

Co łączy słowotwórstwo z budowlanką?

Czym jest cegła, a czym zaprawa w słowotwórstwie?

 

słowotwórcze jabłuszko

KSU Słowotwórstwo

 

  1. Podaję co najmniej 2 przyczyny powstawania nowych wyrazów.
  2. Odróżniam wyraz podstawowy od wyrazu pochodnego.
  3. Tworzę wyrazy pochodne od wyrazu podstawowego.
  4. Wiem, co to jest formant i podstawa słowotwórcza (określam rodzaje formantów oraz kategorie słowotwórcze). Definiuję je samodzielnie.
  5. Wskazuję  w wyrazie pochodnym podstawę słowotwórczą i formant,
  6. Tworzę wyrazy pochodne, które są różnymi częściami mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).
  7. Wyjaśniam, co to jest rodzina wyrazów i potrafię ją utworzyć.
  8. Wyjaśniam, co to jest rdzeń i umiem go wskazać w rodzinie wyrazów.
  9. Wskazuję oboczności w podstawie słowotwórczej i rdzeniu.
  10. Klasyfikuję wyrazy złożone (zestawienia, złożenia, zrosty) i poprawnie je odmieniam.
  11. Rozpoznaję skrótowce (głoskowce, literowce, sylabowce/grupowce i skrótowce mieszane).
  12. Wykorzystuję wiadomości o skrótach i skrótowcach do poprawnego posługiwania się językiem (ortografia, interpunkcja i składnia).

 

Ten dział potraktujemy eksperymentalnie. Chciałabym, abyście w pełni przejęli kontrolę nad Waszym uczeniem się. Nauczycie się wszystkiego sami. Na opanowanie wiadomości i umiejętności macie 5h lekcyjnych (może to podlegać negocjacjom, ale niewielkim).

1. Pracujecie tak, jak lubicie (samodzielnie, w parach, w małych grupkach), w ławkach, na podłodze, na siedząco, na stojąco itp.

2. Możecie korzystać z wszelkich pomocy (materiały na stronie, książki udostępnione przeze mnie, biblioteka szkolna, własne książki, sprawdzone i wiarygodne źródła internetowe).

3. Samodzielnie robicie notatki w swojej ulubionej formie (mapa myśli, sketchnotka, notatka Cornella, notatka flow, tradycyjna notatka linearna, tabele, punkty itd.). Notatki etapami pokazujecie mnie, aby otrzymać informację zwrotną. Warto też poprosić koleżankę/kolegę o ocenę koleżeńską.

4. Zanim o cokolwiek zapytacie mnie, sprawdźcie u co najmniej 4 osób z klasy, czy mogą pomóc Wam rozwiać wątpliwości, wyjaśnić trudniejsze zagadnienia, czyli uczcie się przede wszystkim od siebie 🙂

5. Pracujecie tak, aby nie przeszkadzać innym. Dbacie o komfort pracy wszystkich (nie tylko o własny).

6. Zgłaszacie gotowość do “zaliczenia” materiału. Można to robić partiami 🙂

 

 

 

 

 

 

Trochę wiadomości dla lubiących linearne notatki:

ale klasa 1

ale klasa 2 (słowotwórstwo w pytaniach i odpowiedziach)

edukator.pl

O wyrazach złożonych niezawodna polszczyzna.pl

Jak odmieniać wyrazy złożone (zwłaszcza zrosty)- blog Obcy język polski.

Na temat skrótów i skrótowców poczytacie tutaj.

Sprawdź się, rozwiązując testy:

test 1

test 2

Przygotowałam dla Was zestaw fiszek do nauki. Powodzenia 🙂

Słowotwórstwo dla opornych

W przygotowaniu zestaw gier analogowych i interaktywnych 😉

Zagraj z Quizizz

Wejdź na https://quizizz.com/join/

wpisz kod do gry: 948984 (wiadomości ogólne) lub 098088 (oboczności w podstawie słowotwórczej).

A może Kahoot?

skróty i skrótowce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarze “Słowotwórstwo, czyli architektura wyrazów”