Zaczynamy samodzielną językową rozgrzewką i zabawą klockami 😉
Szukamy odpowiedzi na pytania:
Co łączy słowotwórstwo z budowlanką?
Czym jest cegła, a czym zaprawa w słowotwórstwie?
KSU Słowotwórstwo
- Podaję co najmniej 2 przyczyny powstawania nowych wyrazów.
- Odróżniam wyraz podstawowy od wyrazu pochodnego.
- Tworzę wyrazy pochodne od wyrazu podstawowego.
- Wiem, co to jest formant i podstawa słowotwórcza (określam rodzaje formantów oraz kategorie słowotwórcze). Definiuję je samodzielnie.
- Wskazuję w wyrazie pochodnym podstawę słowotwórczą i formant,
- Tworzę wyrazy pochodne, które są różnymi częściami mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).
- Wyjaśniam, co to jest rodzina wyrazów i potrafię ją utworzyć.
- Wyjaśniam, co to jest rdzeń i umiem go wskazać w rodzinie wyrazów.
- Wskazuję oboczności w podstawie słowotwórczej i rdzeniu.
- Klasyfikuję wyrazy złożone (zestawienia, złożenia, zrosty) i poprawnie je odmieniam.
- Rozpoznaję skrótowce (głoskowce, literowce, sylabowce/grupowce i skrótowce mieszane).
- Wykorzystuję wiadomości o skrótach i skrótowcach do poprawnego posługiwania się językiem (ortografia, interpunkcja i składnia).
Ten dział potraktujemy eksperymentalnie. Chciałabym, abyście w pełni przejęli kontrolę nad Waszym uczeniem się. Nauczycie się wszystkiego sami. Na opanowanie wiadomości i umiejętności macie 5h lekcyjnych (może to podlegać negocjacjom, ale niewielkim).
1. Pracujecie tak, jak lubicie (samodzielnie, w parach, w małych grupkach), w ławkach, na podłodze, na siedząco, na stojąco itp.
2. Możecie korzystać z wszelkich pomocy (materiały na stronie, książki udostępnione przeze mnie, biblioteka szkolna, własne książki, sprawdzone i wiarygodne źródła internetowe).
3. Samodzielnie robicie notatki w swojej ulubionej formie (mapa myśli, sketchnotka, notatka Cornella, notatka flow, tradycyjna notatka linearna, tabele, punkty itd.). Notatki etapami pokazujecie mnie, aby otrzymać informację zwrotną. Warto też poprosić koleżankę/kolegę o ocenę koleżeńską.
4. Zanim o cokolwiek zapytacie mnie, sprawdźcie u co najmniej 4 osób z klasy, czy mogą pomóc Wam rozwiać wątpliwości, wyjaśnić trudniejsze zagadnienia, czyli uczcie się przede wszystkim od siebie 🙂
5. Pracujecie tak, aby nie przeszkadzać innym. Dbacie o komfort pracy wszystkich (nie tylko o własny).
6. Zgłaszacie gotowość do “zaliczenia” materiału. Można to robić partiami 🙂
Trochę wiadomości dla lubiących linearne notatki:
ale klasa 2 (słowotwórstwo w pytaniach i odpowiedziach)
O wyrazach złożonych niezawodna polszczyzna.pl
Jak odmieniać wyrazy złożone (zwłaszcza zrosty)- blog Obcy język polski.
Na temat skrótów i skrótowców poczytacie tutaj.
Sprawdź się, rozwiązując testy:
Przygotowałam dla Was zestaw fiszek do nauki. Powodzenia 🙂
W przygotowaniu zestaw gier analogowych i interaktywnych 😉
Zagraj z Quizizz
Wejdź na https://quizizz.com/join/
wpisz kod do gry: 948984 (wiadomości ogólne) lub 098088 (oboczności w podstawie słowotwórczej).
A może Kahoot?
4 komentarze “Słowotwórstwo, czyli architektura wyrazów”
To jest dzieło najbardziej nowoczesnego nauczyciela, jakiego znam 🙂 Oddanie odpowiedzialności za uczenie się uczniom! Super 🙂 Odważnie, wyjątkowo, nietuzinkowo i… jestem przekonana z wielkimi efektami. Gratuluję!
Ja również z wielkimi emocjami czekam na efekty pracy moich samodzielnych i umiejących się uczyć uczniów 🙂
Jestem pełna podziwu dla przygotowanego materiału i podejścia do uczniów. Bezcenna jest Pani gotowość do dzielenia się swoją pracą . Jeśli mogę skorzystam w pracy z moimi uczniami , oczywiście podając autora. Dla mnie dziś będzie to nieocenioną pomocą , bo jestem niczym sflaczały balonik, w natłoku obowiązków zdalnej wirusowej edukacji.
Dziękuję za ciepłe słowa 🙂 Po to się dzielę, by ułatwiać i uprzyjemniać pracę moim uczniom, innym nauczycielom i… sobie 😉 W mejlu będzie czekała na Panią niespodzianka 🙂