Z pieśnią na ustach o filozofii życia

Znamy już wybrane fraszki i treny Jana Kochanowskiego. Coraz bieglej poruszamy się wśród archaizmów poety z Czarnolasu*. Jesteśmy gotowi, by poznać wybrane pieśni najwybitniejszego polskiego poety renesansu*.

Czym charakteryzuje się stoicyzm, a czym epikureizm? Sprawdźmy.

stoicyzm a epikureizm w pigułce

Sprawdź się

zadanie
autorstwo: Zuzannakrótki

Czego chcesz od nas, Panie

Nie porzucaj nadzieje

i… kontekst do tej pieśni

I może jeszcze pieśń- wskazówka?

Miło szaleć, kiedy czas po temu

Nasze cele?

Zbadamy język i tematykę pieśni.

Zdefiniujemy gatunki liryczne: pieśń i hymn.

Podyskutujemy o filozofii życiowej (nie tylko Jana Kochanowskiego).

I… sami zdecydujecie, czym jeszcze warto się zająć.

Sprawdza się nam praca z algorytmem (jestem z Was dumna!), więc proszę, oto kolejny:

Algorytm do analizy i interpretacji pieśni

  1. Zapisz w OK zeszycie numer tpieśni i incipit*.
  2. Przeczytaj uważnie pieśń.
  3. Przeczytaj objaśnienia/przypisy.
  4. Przeczytaj polecenia od 6-10.
  5. Przeczytaj raz jeszcze tekst pieśni, poszukując odpowiedzi na pytania.
  6. Napisz jednym zdaniem, co jest tematem pieśni.
  7. Dorysuj symbol/minirysunek, z którym kojarzy Ci się ta konkretna pieśń.
  8. Wskaż podmiot liryczny (kto wypowiada się w utworze). Jakie uczucia/refleksje wyraża podmiot liryczny?
  9. Kim- twoim zdaniem jest adresat utworu? Komu dziś zadedykujesz tę pieśń ku refleksji?
  10. Jakie nawiązania do antyku (filozofii epikureizmu i stoicyzmu) znajdujesz w pieśni? Poszukaj informacji, które pomogą Ci zrozumieć cel tego nawiązania.
  11. Zbadaj budowę pieśni:
  12. Z ilu strof/wersów się składa?
  13. Czy strofy/wersy są równej, czy różnej długości? (przypominam, że długość strofy to liczba wersów, a długość wersu to liczba sylab w jednej linijce);
  14. Czy w utworze są rymy? (utwór rymowany czy utwór biały);
  15. Jeśli są rymy, to określ ich układ (parzyste aabb; przeplatane/krzyżowe abab; okalające abba; nieregularne). Zbadaj rymy ze względu na akcent (męskie- ostatnia sylaba wersu akcentowana; żeńskie- akcent na przedostatnią sylabę wersu).
  16. Wyciągnij wniosek z punktów 12-15: Czy wiersz jest sylabiczny? (wiersz mający równą liczbę sylab, akcent stały pada na przedostatnią sylabę wersu);
  17. Zbadaj język i kompozycję pieśni:
  18. Znajdź i wypisz do zeszytu przykłady (jeśli są w utworze):

– zaskakującego Cię archaizmu,

-epitetu,

-oksymoronu (zestawienie wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach),

-metafory,

-anafory (powtórzenie tego samego wyrazu lub zwrotu na początku kolejnych zdań, wersów, zwrotek),

-porównania,

-porównania homeryckiego (zrób ilustrację do porównania)

-apostrofy,

-hiperboli (wyolbrzymienie- polega na zamierzonej przesadzie w opisie przedmiotu lub zjawiska)

-eufemizmu,

-pytania retorycznego,

-zdrobnień,

-kontrastu.

W razie trudności skorzystaj ze Słownika terminów literackich.

  • Incipit- początkowe wyrazy lub całe pierwsze zdanie utworu, incipit zapisz w nawiasie kwadratowym

 

Kryteria sukcesu ustalicie sami 🙂

* użyłam tu peryfrazy

pieśń
Gra autorstwa pani Zuzanykrótki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

3 komentarze “Z pieśnią na ustach o filozofii życia”