Jakie jest uniwersalne przesłanie “Opowieści wigilijnej”?

Karol Dickens: Opowieść wigilijna

KSU

* znam treść utworu- wykorzystuję swobodnie wątki do tworzenia własnych tekstów;

*określam rodzaj i gatunek literacki utworu, uzasadniam swoje zdanie;

* potrafię pracować z tekstem literackim, wyszukując prawidłowo cytaty, wnioskując na podstawie zgromadzonych cytatów, parafrazuję* cytaty;

* wymieniam i charakteryzuję bohaterów utworu, dzieląc ich na postaci realistyczne i fantastyczne;

* charakteryzuję głównego bohatera (nazywam jego cechy, stosuję synonimy i antonimy przy określaniu cech bohatera, porównuję postawę głównego bohatera na początku utworu

i po przemianie, wyjaśniam pojęcie „bohater dynamiczny”, metamorfoza);

* podaję pełne nazwy kolejnych duchów;

* wymieniam obrazy, które duchy pokazały głównemu bohaterowi, omawiam ich wpływ na metamorfozę Scrooge’a;

* wskazuję w utworze moment, w którym nastąpiła przemiana głównego bohatera, wyjaśniam, co spowodowało metamorfozę;

* redaguję niebanalne życzenia świąteczne;

*korzystam z aplikacji Camscanner (lub innej), skanuję wypracowane notatki;

*korzystam z wirtualnej tablicy do gromadzenia i porządkowania notatek (padlet).

*parafrazować- wyrażać tę samą treść innymi środkami językowymi

 

Czytaj tutaj i słuchaj

“Opowieść wigilijna” była wielokrotnie ekranizowana.

 

Polecam także słuchowisko.

Uporządkuj informacje o bohaterach lektury

 

Pracujemy zespołowo na padlecie

Dokonam analizy i interpretacji fragmentów “Opowieści wigilijnej”, aby dowiedzieć się, jakie ponadczasowe prawdy niesie ze sobą opowiadanie Dickensa

KSU

  1. Określam wygląd  kolejnych duchów i jego symboliczne znaczenie.
    2. Wskazuję cel wizyty duchów i przesłanie, które zostawiają Scrooge’owi.
    3. Objaśniam pojęcie metamorfoza w odniesieniu do lektury.
    4. Na podstawie “Opowieści wigilijnej” tworzę współczesny poradnik “Jak żyć?”. Cytaty przekształcam w formę rady.

GRUPA I

Sporządźcie notatkę wizualną na temat czterech duchów pojawiających się w “Opowieści wigilijnej”. Nazwijcie kolejne zjawy. Zwróćcie uwagę na wygląd duchów, symboliczne znaczenie tego wyglądu. Gotową pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.

GRUPA II

Sporządźcie notatkę w formie tabeli, w której umieścicie imiona czterech kolejnych zjaw, cel ich wizyty i przesłanie, które zostawiają Scrooge’owi. Gotową pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.

GRUPA III

Wykonajcie notatkę w dowolnej formie (mapa myśli, notatka graficzna, notatka w punktach) o tym, jak wizyty duchów wpłynęły na postępowanie Scrooge’a. Co bohater zrobił, aby zmienić swoje życie. Jako wniosek objaśnijcie pojęcie “metamorfoza” w odniesieniu do Ebenezera Scrooge’a. Skorzystajcie z SJP i Słownika wyrazów obcych. Porównajcie definicje w obu słownikach. Gotową notatkę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner

i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.

GRUPA IV

Wyszukajcie w “Opowieści wigilijnej” fragmenty, które mogłyby znaleźć się we współczesnym poradniku “Jak żyć?”. Wybrane cytaty przekształćcie tak, by nadać im formę rad. Opracujcie wizualnie stronę poradnika. Tak przygotowaną pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.

 

Szukamy odpowiedzi na pytanie kluczowe: Jakie jest uniwersalne przesłanie “Opowieści wigilijnej”?

Burza mózgów:

TRZY! DWA! JEDEN! START!

 

Gra analogowa- bohaterowie (potnij na małe trójkąty i ułóż duży trójkąt tak, by wszystkie boki styczne tworzyły prawdziwe informacje)

Trimino – OPOWIEŚĆ WIGILIJNA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.