Karol Dickens: Opowieść wigilijna
KSU
* znam treść utworu- wykorzystuję swobodnie wątki do tworzenia własnych tekstów;
*określam rodzaj i gatunek literacki utworu, uzasadniam swoje zdanie;
* potrafię pracować z tekstem literackim, wyszukując prawidłowo cytaty, wnioskując na podstawie zgromadzonych cytatów, parafrazuję* cytaty;
* wymieniam i charakteryzuję bohaterów utworu, dzieląc ich na postaci realistyczne i fantastyczne;
* charakteryzuję głównego bohatera (nazywam jego cechy, stosuję synonimy i antonimy przy określaniu cech bohatera, porównuję postawę głównego bohatera na początku utworu
i po przemianie, wyjaśniam pojęcie „bohater dynamiczny”, metamorfoza);
* podaję pełne nazwy kolejnych duchów;
* wymieniam obrazy, które duchy pokazały głównemu bohaterowi, omawiam ich wpływ na metamorfozę Scrooge’a;
* wskazuję w utworze moment, w którym nastąpiła przemiana głównego bohatera, wyjaśniam, co spowodowało metamorfozę;
* redaguję niebanalne życzenia świąteczne;
*korzystam z aplikacji Camscanner (lub innej), skanuję wypracowane notatki;
*korzystam z wirtualnej tablicy do gromadzenia i porządkowania notatek (padlet).
*parafrazować- wyrażać tę samą treść innymi środkami językowymi
Czytaj tutaj i słuchaj
“Opowieść wigilijna” była wielokrotnie ekranizowana.
Polecam także słuchowisko.
Uporządkuj informacje o bohaterach lektury
Pracujemy zespołowo na padlecie
Dokonam analizy i interpretacji fragmentów “Opowieści wigilijnej”, aby dowiedzieć się, jakie ponadczasowe prawdy niesie ze sobą opowiadanie Dickensa
KSU
- Określam wygląd kolejnych duchów i jego symboliczne znaczenie.
2. Wskazuję cel wizyty duchów i przesłanie, które zostawiają Scrooge’owi.
3. Objaśniam pojęcie metamorfoza w odniesieniu do lektury.
4. Na podstawie “Opowieści wigilijnej” tworzę współczesny poradnik “Jak żyć?”. Cytaty przekształcam w formę rady.
GRUPA I
Sporządźcie notatkę wizualną na temat czterech duchów pojawiających się w “Opowieści wigilijnej”. Nazwijcie kolejne zjawy. Zwróćcie uwagę na wygląd duchów, symboliczne znaczenie tego wyglądu. Gotową pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.
GRUPA II
Sporządźcie notatkę w formie tabeli, w której umieścicie imiona czterech kolejnych zjaw, cel ich wizyty i przesłanie, które zostawiają Scrooge’owi. Gotową pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.
GRUPA III
Wykonajcie notatkę w dowolnej formie (mapa myśli, notatka graficzna, notatka w punktach) o tym, jak wizyty duchów wpłynęły na postępowanie Scrooge’a. Co bohater zrobił, aby zmienić swoje życie. Jako wniosek objaśnijcie pojęcie “metamorfoza” w odniesieniu do Ebenezera Scrooge’a. Skorzystajcie z SJP i Słownika wyrazów obcych. Porównajcie definicje w obu słownikach. Gotową notatkę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner
i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.
GRUPA IV
Wyszukajcie w “Opowieści wigilijnej” fragmenty, które mogłyby znaleźć się we współczesnym poradniku “Jak żyć?”. Wybrane cytaty przekształćcie tak, by nadać im formę rad. Opracujcie wizualnie stronę poradnika. Tak przygotowaną pracę zeskanujcie, używając aplikacji Camscanner i prześlijcie do nauczyciela oraz na grupę klasową.
Szukamy odpowiedzi na pytanie kluczowe: Jakie jest uniwersalne przesłanie “Opowieści wigilijnej”?
Burza mózgów:
TRZY! DWA! JEDEN! START!
Gra analogowa- bohaterowie (potnij na małe trójkąty i ułóż duży trójkąt tak, by wszystkie boki styczne tworzyły prawdziwe informacje)
Powtórz przed egzaminem