W końcu wyczekana lektura “Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego 🙂
Pierwsze spotkanie z bohaterami i Wasze avatary
Ciekawe opracowanie lektury na blogu pana Tomasza Filipowicza.
Poniżej POMOCNIK LEKTUROWY
KSU do lektury i kilka plików multimedialnych. Część obejrzymy wspólnie, część zostawiam do indywidualnej pracy.
Odpowiedzi na pytania zapisuj w dowolnej/ulubionej formie w OK zeszycie. Pracuj na bieżąco – czytaj i rób notatki. Dla Rudego, Alka i Zośki przeznacz osobne kartki i dopisuj informacje o tych bohaterach – będą pojawiały się w różnych częściach książki. Notuj przykłady – będzie to gotowy materiał do charakterystyki. Zapisuj ciekawe cytaty. Wspaniałego obcowania z literaturą faktu życzę 😊
ROZDZIAŁ „SŁONECZNE DNI”
1.Kto wchodził w skład zespołu „Buki”?
- Czym się zajmowali?
- Alek – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
- Rudy – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
- Kto wymyślił odznakę Buków i jak ona wyglądała?
- Kto był harcmistrzem Buków? Czym się zajmował?
- Kto powołał do życia Klub Pięciu? Czym się ten Klub charakteryzował?
- Zośka – cechy charakterystyczne: wygląd, rodzina, cechy+ przykłady (uzasadnienie)
- Co działo się w maju i czerwcu 1939 roku?
10.Jakie plany na przyszłość snuli uczestnicy wyjazdy?
- Jakie mieli zdanie na temat ewentualnego wybuchu wojny?
- Do jakiej szkoły uczęszczali Rudy, Alek i Zośka? Czym się ta szkoła wyróżniała?
ROZDZIAŁ „W BURZY i WE MGLE”
1.W jakim celu Zeus zebrał chłopaków 6 września 1939 roku?
- Co obserwowali podczas wędrówki?
- W jaki sposób „Buki” wykazały się pomocą i odwagą?
- O czym chłopcy dowiedzieli się we Włodawie? Jakie decyzje podjął Zeus?
- Co działo się w Warszawie?
- Co wydarzyło się w rodzinie Alka? Jakie Alek podjął postanowienia?
- W jakim celu chłopcy spotykali się z Zeusem?
- Co na zebranie w październiku przyniósł Zośka?
- Czym był PLAN? Kto był przywódcą, gdzie mieściła się organizacja?
- Czym zajmowali się chłopcy po przyjęciu do PLAN-u?
- Kto przeprowadził propagandę ( sprawdź znaczenie) uliczną na końcu października 1939 roku? Na czym ona polegała?
- Jakie wspólne działanie podjęli „Buki” i PLAN?
- Dlaczego „Buki” postanowiły odłączyć się od PLAN-u?
- Czym zajmowali się chłopcy po odejściu z PLAN-u?
- W 1940 roku drużyna „Buków” zajęła się samokształceniem. Na czym ono polegało?
- Na czym polegał Mały Sabotaż? Jaka organizacja zajmowała się jego prowadzeniem?
- Co stało się z Zeusem?
ROZDZIAŁ „W SŁUŻBIE MAŁEGO SABOTAŻU”
- Na czym polegały akcje małego sabotażu i jaki był ich cel?.
- Co oznaczała litera „V”, po co i w jakich miejscach ją pisano?
- Jakie święto obchodzimy 3 Maja i 11 listopada? Jakie działania podejmował wówczas mały sabotaż?
- Czym była „afera kopernikowska”?
- Co symbolizowały dwie kotwice połączone w litery PW?
"Harcerstwo przede wszystkim wychowuje". Historia Pomarańczarni- reportaż radiowy
- Na czym polegała druga akcja? Kto się wyróżniał w tym działaniu?
- Dlaczego Mały Sabotaż zniechęcił się do akcji prowadzonych w kinach?
- Na czym polegała akcja przeciwko Paprockiemu?
- Jakie inne akcje prowadzili chłopcy w ramach Małego Sabotażu?
- W 1941 roku Niemcy otworzyli w Warszawie sklepy z wędlinami. Dlaczego uznano je za prowokację (sprawdź znaczenie). Co zrobili Zośka i Rudy?
- W jaki sposób działał Alek? Jakie akcje przeprowadził?
- Kto dowodził akcjami Buków?
- W jaki sposób dokonano podziału „Buków”? Dlaczego tak się stało?
- Jaką przysięgę złożyła drużyna Alka? W jaki sposób odbywała się ta ceremonia?
- Jakie święto obchodzimy 3 maja? Jaką akcję przygotowały Buki na ten dzień?
- Jakie święto obchodzimy 11 listopada? Co tego dnia zrobili chłopcy?
- Co wydarzyło się w czerwcu 1942 roku?
- Co działo się w życiu Rudego?
- W jakich okolicznościach został aresztowany Zośka? Co wstrząsnęło Zośką i całym zespołem Buków?
- Dlaczego Alek musiał wyjechać na wieś?
- Co zrobił Jędrek pod nieobecność Alka? Jakie były konsekwencje tej akcji?
- Na czym polegała „afera kopernikowska”? Co mówiono o niej w opinii polskiej i niemieckiej?
- Kim była Basia?
- Co zrobił Alek po pozbawieniu Warszawy pomnika Janka Kilińskiego (sprawdź kto to) ?
- Co to były „kotwice”? Na czym polegała „akcja kotwicowa”?
- Jakie wynalazki poczynił Rudy?
- Jakie ćwiczenia dla hufca Szarych Szeregów ( sprawdź czym były) zorganizował Zośka? Jaką pełnił tam funkcję?
ROZDZIAŁ „DYWERSJA”
1.Dlaczego listopad 1942 roku był przełomowym miesiącem II wojny?
- Co oznaczała nazwa Kedyw?
- Co znaczy słowo „dywersja” i czym się różni od małego sabotażu?
- Czym były Szare Szeregi?
- Na czym polegała nowa służba chłopaków?
- Na czym polegała akcja w noc sylwestrową 1942/43? Kto wziął w niej udział? Jak przebiegała?
- Co wydarzyło się 17 stycznia 1943 roku? Co tego dnia stało się z Alkiem? Jak się wydostał?
- Co przytrafiło się Rudemu?
- O czym marzył Alek? Jak zakończyły się „losy” jego marzenia?
- W jaki sposób Rudy przeprowadził swoje ćwiczenia w „grupie szturmowej”?
- Jaką akcję przeprowadzono w lutym 1943 roku?
- Kim byli volksdeuche?
- W jaki sposób zmieniły chłopców akcje dywersyjne?
ROZDZIAŁ „POD ARSENAŁEM”
1.Kogo aresztowano w marcu 1943 roku? Jakie było zagrożenie?
- Co wydarzyło się 23 marca?
- Co działo się z Rudym?
- Co planują jego przyjaciele?
- Kim był Wesoły i jakie miał możliwości pomocy?
- Kto był odpowiedzialny za decyzję dotyczącą odbicia Rudego? Kto dowodził akcji?
- Jak przebiegała akcja pod Arsenałem? (Ciekawostki na ten temat tutaj).
- Co stało się z Alkiem?
- Gdzie znajdował się Alek, a gdzie Rudy?
- Kto spędzał czas z Rudym?
- W jakich okolicznościach Rudy poprosił Jasia o recytację wiersza? Jaki był to utwór?
- Jaką decyzję wydało Kierownictwo Walki Konspiracyjnej?
- Kto przyczynił się do śmierci Schultza?
Akcja po Arsenałem
Akcja pod Arsenałem, czyli akcja “Meksyk”– szczegółowo z planami, relacjami naocznych świadków.
i jeszcze rekonstrukcja zdarzeń
Z Akcji pod Arsenałem stworzymy logiczną gałązkę
ROZDZIAŁ „CELESTYNÓW”
1.Co działo się z Zośką po śmierci Rudego i Alka?
- Z kim spotkał się Zośka w Warszawie?
- Jakie odznaczenia przyznano Alkowi, Rudemu i Zośce w maju 1943?
- Propozycję prowadzenia jakiej akcji otrzymał Zośka?
- W jaki sposób się przygotowywał?
- Co się wydarzyło podczas akcji?
- Jak oceniono wyprawę na Celestynów i co mówiono o Zośce?
ROZDZIAŁ „WIELKA GRA”
1.Jakie auto przynosiło szczęście chłopakom z Wawra?
- Jaka akcja miała miejsce w Czarnocinie?
- Dlaczego Zośka analizował szczegółowo tę akcje?
- Dlaczego Zośka został aresztowany?
- Co Zośka zrobił z karteczka?
- Ile czasu spędził w więzieniu? Czego się tam nauczył? Jak zachowywał się po powrocie do domu?
- Do jakiego zadania skierowano oddział Zośki?
- Co działo się podczas akcji?
- Kiedy i gdzie została napisana książka „Kamienie na szaniec”?
Odpowiedzi na pytania udzielaliście wykorzystując aplikację Trello. To nasz pierwszy raz z tą aplikacją, ale chyba nie ostatni.
Tu są Wasze odpowiedzi Informacje o lekturze na Trello
Artykuł na portalu Interia o Alku, Zośce i Rudym.
Film dokumentalny o Alku, Zośce i Rudym.
Książka a film.
Recenzja fimu
Z “Kamieniami” wiąże się Powstanie Warszawskie- jak?
Poznajcie niektórych bohaterów powstania… Zadumajcie się…
Kolejna bohaterka, którą warto poznać bliżej Jak zginęła Krystyna Wańkowicz – żołnierz Batalionu „Parasol”
A może zaśpiewacie?
Poetycka refleksja o tamtych dniach w wierszu Gajcego “… korale z mej krwi”
Charakteryzujemy Zośkę, Alka i Rudego
Wspólnie ustaliliśmy, co powinno znaleźć się na plakacie- murze starej Warszawy:
- Imię, nazwisko, pseudonim, data urodzenia i śmierci.
- Informacje o rodzinie.
- Charakterystyczne cechy wyglądu.
- Usposobienie.
- Zdolności, umiejętności.
- Cechy charakteru poparte dowodami (między innymi słynne akcje).
- Ocena postaci (odniesienie do współczesności i idoli młodzieży).
Z tego wiersza Juliusza Słowackiego pochodzi tytuł lektury.
Testament mój
Żyłem z wami, cierpiałem i płakałem z wami,
Nigdy mi, kto szlachetny, nie był obojętny,
Dziś was rzucam i dalej idę w cień – z duchami –
A jak gdyby tu szczęście było – idę smętny.
Nie zostawiłem tutaj żadnego dziedzica
Ani dla mojej lutni, ani dla imienia; –
Imię moje tak przeszło jako błyskawica
I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.
Lecz wy, coście mnie znali, w podaniach przekażcie,
Żem dla ojczyzny sterał moje lata młode;
A póki okręt walczył – siedziałem na maszcie,
A gdy tonął – z okrętem poszedłem pod wodę…
Ale kiedyś – o smętnych losach zadumany
Mojej biednej ojczyzny- przyzna, kto szlachetny,
Że płaszcz na moim duchu był nie wyżebrany,
Lecz świetnościami dawnych moich przodków świetny.
Niech przyjaciele moi w nocy się zgromadzą
I biedne serce moje spalą w aloesie,
I tej, która mi dała to serce, oddadzą –
Tak się matkom wypłaca świat, gdy proch odniesie…
Niech przyjaciele moi siądą przy pucharze
I zapiją mój pogrzeb – oraz własną biédę:
Jeżeli będę duchem, to się im pokażę,
Jeśli Bóg uwolni od męki – nie przyjdę…
Lecz zaklinam – niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!…
Co do mnie – ja zostawiam maleńką tu drużbę
Tych, co mogli pokochać serce moje dumne;
Znać, że srogą spełniłem, twardą bożą służbę
I zgodziłem się tu mieć – niepłakaną trumnę.
Kto drugi tak bez świata oklasków się zgodzi
Iść… taką obojętność, jak ja, mieć dla świata?
Być sternikiem duchami napełnionej łodzi,
I tak cicho odlecieć, jak duch, gdy odlata?
Jednak zostanie po mnie ta siła fatalna,
Co mi żywemu na nic… tylko czoło zdobi;
Lecz po śmierci was będzie gniotła niewidzialna,
Aż was, zjadacze chleba – w aniołów przerobi.
3 sierpnia 2018 r. gen. Zbigniew Ścibor-Rylski odszedł z tego świata. Bohater powstania warszawskiego miał 101 lat. Posłuchajcie jego przesłania- testamentu:
Miasto ruin
Zbiór ćwiczeń autorstwa pani Zuzannykrótki