Z samoocen wynika, że cztery obszary wymagają jeszcze pracy. Są to:
Określam rodzaj formantu (przedrostek, przyrostek, wrostek).
Wskazuję funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym (kategorie słowotwórcze).
Rozumiem realne (słownikowe) i słowotwórcze (parafraza słowotwórcza) znaczenie wyrazu.
Znam zasady tworzenia wyrazów złożonych, odróżniam ich typy (zrosty, złożenia, zestawienia).
Zatem ustalamy cel i kryteria.
Powtórzę/uzupełnię wiadomości i umiejętności ze słowotwórstwa.
KSU:
- Rozróżniam znaczenie realne i słowotwórcze wyrazu.
- Podaję parafrazy słowotwórcze wskazanych wyrazów pochodnych.
- Definiuję swoimi słowami przedrostek, przyrostek, wrostek i formant zerowy.
- Wskazuję i nazywam formant w wyrazie pochodnym.
- Podaję znaczenie formantu.
- Nazywam kategorie słowotwórcze, np. wyrazy zdrobniałe, nazwy wykonawców czynności, nazwy miejsc.
- Klasyfikuję wyrazy złożone na zrosty, złożenia, zestawienia.
- Poprawnie odmieniam zrosty typu: Rzeczpospolita, Wielkanoc.
Uczymy się z koleżankami ekspertkami 🙂
Łączymy się w zespoły i… gramy!
Grupy typują po 2 osoby do zadania. Do każdego zadania delegujemy inną parę.
I. Losujecie pytanie. Możecie zdobyć dla swojego zespołu 2 punkty za pełną odpowiedź.
II. Pogrupujcie wyrazy złożone
III. Sprawdźcie się z Quizizz
Logujemy się w parach. Zbieramy punkty dla swojej drużyny. Punktowane są pierwsze 4 miejsca (I miejsce- 4 punkty, II miejsce-3 punkty, III miejsce- 2 punkty, IV miejsce- 1 punkt)
IV. Kto zdobędzie więcej punktów?
I ewaluacja…
Przed egzaminem