Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Słowotwórstwo na bis

Z samoocen wynika, że cztery obszary wymagają jeszcze pracy. Są to:

Określam rodzaj formantu (przedrostek, przyrostek, wrostek).

Wskazuję funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym (kategorie słowotwórcze).

Rozumiem realne (słownikowe) i słowotwórcze (parafraza słowotwórcza) znaczenie wyrazu.

Znam zasady tworzenia wyrazów złożonych, odróżniam ich typy (zrosty, złożenia, zestawienia).

Zatem ustalamy cel i kryteria.

Powtórzę/uzupełnię wiadomości i umiejętności ze słowotwórstwa.

KSU:

  1. Rozróżniam znaczenie realne i słowotwórcze wyrazu.
  2. Podaję parafrazy słowotwórcze wskazanych wyrazów pochodnych.
  3. Definiuję swoimi słowami przedrostek, przyrostek, wrostek i formant zerowy.
  4. Wskazuję i nazywam formant w wyrazie pochodnym.
  5. Podaję znaczenie formantu.
  6. Nazywam kategorie słowotwórcze, np. wyrazy zdrobniałe, nazwy wykonawców czynności, nazwy miejsc.
  7. Klasyfikuję wyrazy złożone na zrosty, złożenia, zestawienia.
  8. Poprawnie odmieniam zrosty typu: Rzeczpospolita, Wielkanoc.

Uczymy się z koleżankami ekspertkami 🙂

Łączymy się w zespoły i… gramy!

Grupy typują po 2 osoby do zadania. Do każdego zadania delegujemy inną parę.

I. Losujecie pytanie. Możecie zdobyć dla swojego zespołu 2 punkty za pełną odpowiedź.

 

II.  Pogrupujcie wyrazy złożone

 

 

 

III. Sprawdźcie się z Quizizz

Logujemy się w parach. Zbieramy punkty dla swojej drużyny. Punktowane są pierwsze 4 miejsca (I miejsce- 4 punkty, II miejsce-3 punkty, III miejsce- 2 punkty, IV miejsce- 1 punkt)

Rodzaje i znaczenie formantów

 

IV. Kto zdobędzie więcej punktów?

 

I ewaluacja…

 

Przed egzaminem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.