Przed nami wyzwanie czytelnicze- zrozumieć powieść “Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.
Tekst w całości tutaj.
Jak zwykle zaczynamy od wyznaczenia kryteriów sukcesu.
Kryteria sukcesu
- Wskazuję elementy autobiograficzne w powieści. Pomocny materiał znajdziecie tutaj.
- Opowiadam mit o Syzyfie i wyjaśniam sposób oraz cel nawiązania powieści do mitu.
- Znam treść powieści, umiem opowiedzieć własnymi słowami przebieg wydarzeń. Tworzę ramowy plan wydarzeń.
- Określam czas i miejsca akcji powieści.
- Przedstawiam w wybranej formie dzieje M. Borowicza i A. Radka i B. Zygiera.
- Wskazuję moment przełomowy w życiu M. Borowicza i wyjaśniam, dlaczego można nazwać go bohaterem dynamicznym.
- Wymieniam metody rusyfikacji, o których jest mowa w powieści i podaję przykłady obrazujące ten proces.
- Komentuję zachowanie bohaterów związane z ważnymi wydarzeniami.
- Omawiam sposoby walki Polaków z rusyfikacją.
- Porównuję szkołę w XIX w. ze szkołą XXI w.
- Wyjaśniam znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca” w kontekście powieści Żeromskiego.
W zrozumieniu powieści może pomóc jej ekranizacja w reżyserii Pawła Komorowskiego. Więcej informacji o filmie tutaj.
Serial do obejrzenia na VOD (kliknij)
Ciekawa rozmowa na temat historii w filmie “Syzyfowe prace”
Pytania sprawdzające do lektury:
Rozdział I
- Którego dnia i do jakiej szkoły został odstawiony Marcin Borowicz?
- Jak nazywali się rodzice Marcina?
- Kim był pierwszy nauczyciel bohatera?
- W jakich warunkach uczyły się dzieci w szkole pana Wiechowskiego?
- Jakiego języka uczy się Marcinek w szkole w Owczarach?
Rozdział II
- Kto informował panią Helenę o postępach Marcina w szkole w Owczarach?
- Jaki przedmiot był najtrudniejszy dla bohatera Syzyfowych prac?
- O co Marcin najbardziej się martwił, przebywając w szkole w Owczarach?
- Kogo najbardziej obawiał się nauczyciel szkoły w Owczarach?
Rozdział III
- W jakiej miejscowości mieściło się gimnazjum, do którego poszedł Marcin?
- Co poradził matce Marcina kupiec?
- Kto i gdzie udzielał Marcinowi korepetycji?
Rozdział IV
- Z jakich osób składała się komisja egzaminacyjna gimnazjum?
- Gdzie, po dostaniu się do szkoły, zamieszkał Marcin?
- Jakich kolegów poznał Marcin na stancji? (cd. Rozdział V)
Rozdział V
- Kto udzielał Marcinowi korepetycji? Kim była ta osoba?
- Kim był Pytia?
- Jakie relacje łączyły Marcina z innymi chłopcami na stancji?
Rozdział VI
- Na dwa dni Marcin uzyskał zgodę na pobyt w domu. Z jakiej okazji?
- Jakie było ulubione zwierzę całej rodziny i co się z nim stało?
Rozdział VII
- Na czym polegała tzw. wykpiwanka?
- Jaka była pora roku, gdy zmarła matka Marcina?
- Czego świadkiem był Marcin w kościele? O czym to świadczy dla Polaków?
Rozdział VIII
- Za co i jaką karę wymierzył Borowiczowi profesor Leim?
- Kto uczył chłopców języka rosyjskiego?
- Czy w szkole uczono języka polskiego?
Rozdział IX
- Chłopcy ze stancji Przepiórkowskiej strzelali w parku ze starego pistoletu. Jednak pewnego dnia zostali złapani prze żandarma. Jak zakończyła się ta historia?
Rozdział X
- Gdzie Marcin spędzał wakacje po ukończeniu trzeciej klasy?
- Jak ojciec Marcina radził sobie z prowadzeniem gospodarstwa domowego?
- Jak Marcin spędzał czas wakacji?
Rozdział XI
- Początki klasy czwartej związane były z wielkimi zmianami w szkole. Wymień te najważniejsze.
- Dzięki czemu Marcin zyskał uznanie w oczach nowego dyrektora Kriestoobriadnikowa?
Rozdział XII
- Z jakiej rodziny wywodził się Jędrzej Radek?
- Kim był Antoni Paluszkiewicz i jaką rolę odegrał w życiu Andrzeja Radka?
- Za co Jędrzej Radek miał zostać usunięty ze szkoły? Jak skończyła się ta historia?
Rozdział XIII
- Jaki by ł charakter kółka założonego przez Borowicza?
- Kim była „Czarna pani”? Czym był jej dom?
Rozdział XIV
- Jak wyglądała lekcja historii Kostriulewa?
- Jak reagowała młodzież na proces nauki historii ukazywanej w „krzywym zwierciadle”, zakłamanej?
- Co poruszyło Waleckiego (Figa), że zdobył się na publiczne wyznanie, że czuje się urażony, dotknięty tym, co słyszy?
- Jak zakończyła się historia Waleckiego i Ruteckiego?
Rozdział XV
- Jakie represje stosowano wobec Bernarda Siegera (Zygiera)?
- Czym wyróżniał się Sieger spośród uczniów?
- Jaki utwór recytował Zygier na lekcji języka polskiego?
Rozdział XVI
- Co łączyło Zygiera, Borowicza, Waleckiego i Andrzeja Radka?
- Kto śledził chłopaków i chciał zdekonspirować ich naukowe, polskie środowisko?
Rozdział XVII
- Z jakim ważnym wydarzeniem można łączyć czas zdawania matury w życiu młodego Borowicza?
- Gdzie Marcin lubił się uczyć?
Rozdział XVIII
- Jakie były edukacyjne plany Marcina po maturze?
- Z kim chciał się spotkać Marcin jeszcze we wrześniu po maturze? Kogo spotkał?
Możecie sprawdzić się także online- test z wyjaśnieniami.
Prezentacja autorstwa pani Katarzyny Jamy
A jak zrealizujemy kryteria sukcesu?
Tworząc notatki wykorzystamy: notatkę graficzną obrazującą mit o Syzyfie, mapę myśli (metody rusyfikacji), notatkę Cornella do analizy metod walki z rusyfikacją, logiczną gałązkę do wyjaśnienia tytułu utworu, metodę flow do porównania szkoły XIX i XXI wieku.
Zadanie znalezione w aplikacji LearningApps
Odsyłam do inspirującego bloga autorki tego zadania pani Asi Heftowicz, czyli polonistki przy tablicy 🙂
i Wordwall
Uporządkuj wiadomości o lekturze przed egzaminem
2 komentarze “Oby nie syzyfowa praca z “Syzyfowymi pracami” Stefana Żeromskiego”
Jestem zachwycona! Skorzystam z dużą wdzięcznością!
Bardzo się cieszę 🙂 Właśnie z 8a pracujemy zdalnie nad realizacją KSU 🙂