Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Refleksje o małżeństwie i modzie w XVIII i XXI wieku

Poznajmy szlachcica Piotra i jego małżonkę.: “Żona modna”- satyra Ignacego Krasickiego.

Specjalnie dla Was, z dedykacją tekst satyry czyta Jerzy Pal

Zapraszam serdecznie na to znakomite wykonanie:

 

Plik audio i tekstowy.

i wideo do wyboru

Aby lepiej zrozumieć tekst satyry, skorzystajcie z prezentacji na genially (niestety nie umiem wskazać autora tej znakomitej pomocy)

 

Nasze cele:

Przełożymy treść satyry na język współczesny i zredagujemy jej streszczenie świadczące o zrozumieniu tekstu.

Podyskutujemy o perypetiach małżeńskich szlachcica Piotra i zastanowimy się, czy warto spisywać intercyzę.

Sportretujemy żonę modną i sprawdzimy, czy dziś także można spotkać takie kobiety (dziewczyny).

Zdefiniujemy satyrę jako gatunek literacki i odpowiemy na pytanie “Co piętnuje Krasicki w “Żonie modnej”?

KS

  1. Streszczam satyrę Krasickiego.
  2. Charakteryzuję żonę modną w wieku XVIII i XXI.
  3. Zabieram głos w dyskusji na temat zasadności spisywania intercyzy.
  4. Wyjaśniam, jakie cechy gatunkowe ma satyra.
  5. Odpowiadam na pytanie kluczowe: “Co piętnuje Krasicki w “Żonie modnej”?

Przyjrzyjmy się modzie w XVIII wieku.

Ponieważ tekst jest dość trudny, możecie skorzystać z dodatkowego opracowania.

Sprawdź się!

Zadania egzaminacyjne:

Żona modna egzamin

Link do zadania na Wordwall sprawdzającego zrozumienie treści satyry.


 

Możecie skorzystać też z prezentacji pani Agnieszki Ptasiewicz, która zebrała zadania pojawiające się na egzaminie ósmoklasisty.

Powtórz przed egzaminem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.