Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Refleksje o małżeństwie i modzie w XVIII i XXI wieku

Poznajmy szlachcica Piotra i jego małżonkę.: “Żona modna”- satyra Ignacego Krasickiego.

Specjalnie dla Was, z dedykacją tekst satyry czyta Jerzy Pal

Zapraszam serdecznie na to znakomite wykonanie:

 

Plik audio i tekstowy.

i wideo do wyboru

Aby lepiej zrozumieć tekst satyry, skorzystajcie z prezentacji na genially (niestety nie umiem wskazać autora tej znakomitej pomocy)

 

Nasze cele:

Przełożymy treść satyry na język współczesny i zredagujemy jej streszczenie świadczące o zrozumieniu tekstu.

Podyskutujemy o perypetiach małżeńskich szlachcica Piotra i zastanowimy się, czy warto spisywać intercyzę.

Sportretujemy żonę modną i sprawdzimy, czy dziś także można spotkać takie kobiety (dziewczyny).

Zdefiniujemy satyrę jako gatunek literacki i odpowiemy na pytanie “Co piętnuje Krasicki w “Żonie modnej”?

KS

  1. Streszczam satyrę Krasickiego.
  2. Charakteryzuję żonę modną w wieku XVIII i XXI.
  3. Zabieram głos w dyskusji na temat zasadności spisywania intercyzy.
  4. Wyjaśniam, jakie cechy gatunkowe ma satyra.
  5. Odpowiadam na pytanie kluczowe: “Co piętnuje Krasicki w “Żonie modnej”?

Przyjrzyjmy się modzie w XVIII wieku.

Ponieważ tekst jest dość trudny, możecie skorzystać z dodatkowego opracowania.

Sprawdź się!

Zadania egzaminacyjne:

Żona modna egzamin

Link do zadania na Wordwall sprawdzającego zrozumienie treści satyry.


 

Możecie skorzystać też z prezentacji pani Agnieszki Ptasiewicz, która zebrała zadania pojawiające się na egzaminie ósmoklasisty.

Powtórz przed egzaminem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.