Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

Kurs kreatywnego pisania- reklama

Całkiem przypadkiem, buszując po sieci i szukając ciekawych ćwiczeń dla moich uczniów, trafiłam na Kurs kreatywnego pisania.

“Kurs Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO jest elementem programu wsparcia literackich debiutów w Krakowie. Do programu należy także Nagroda Conrada, mająca wyróżnić najlepszych debiutantów i ułatwić im drogę dalszej kariery. Kursowi Kreatywnego Pisania towarzyszą również weekendowe warsztaty pisania ze znanymi pisarzami oraz cykle spotkań otwartych. Organizatorem kursu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe.”- możemy przeczytać o kursie.

Adresatami jak widać nie są uczniowie szkół podstawowych, ale… kiedy przejrzałam lekcje i ćwiczenia udostępnione w ramach kursu, wiedziałam, że będzie to kopalnia pomysłów na niebanalne ćwiczenia w pisaniu dla moich uczniów. Każda lekcja to wprowadzenie, zestaw krótkich filmów i pliki PDF z lekcją oraz ćwiczeniami. Znajdziemy też bogatą bibliografię do każdej lekcji.

Jako reklama (nie, nie… nikt mi za propagowanie tej strony nie płaci w żaden sposób) niech posłuży przykładowe ćwiczenie trzecie z lekcji 1:

“Zabaw się w loterię, która pobudzi twoją wyobraźnię!Wypisz na kartce dziesięć greckich mitów. Np. Orfeusz i Eurydyka, Dedal i Ikar, Demeter i Kora… (Nie pamiętasz więcej? Przeczytaj Mitologię Jana Parandowskiego albo Mity greckie Roberta Gravesa – to prawdziwe skarbnice pomysłów!). Potnij kartkę na paski tak, aby na każdym znalazł się jeden mit.Na drugiej kartce wypisz dziesięć miejsc i epok (powstańcza Warszawa, średniowieczny Kraków, San Francisco w latach 60., stalinowska Moskwa, New Delhi w XXIII wieku…) i również potnij ją na paski. Wrzuć pocięte paski do dwóch kapeluszy i wylosuj swoją kombinację. Teraz czekamy na twoją opowieść!Demeter i Kora w stalinowskiej Moskwie? Nie mogłeś trafić lepiej, do dzieła!”

Przecież to prawie gotowe zadanie dla piątoklasistów, gdy omawiamy mity 🙂 Wystarczy dopasować mity i miejsca do wiedzy i doświadczeń naszych uczniów i… zabawa w pisanie może się zacząć.

I jeszcze ćwiczenie 2 z lekcji nr 2:

“Skoro bez czytania nie ma pisania, to mamy dla ciebie propozycję lektury: Książki najgorsze Stanisława Barańczaka. A kiedy już skończysz, to zastanów się, jaką książkę twoim zdaniem Barańczak w swoim zbiorku przeoczył i napisz jej recenzję. Nie tylko potrenujesz złośliwy i kąśliwy styl, ale przy okazji zrozumiesz, czemu książka, którą wybrałeś, jest zła. A może okaże się, że wcale tak nie jest?”

Możemy zaprosić uczniów klasy siódmej lub ósmej (bądź starszych oczywiście) do zrecenzowania znienawidzonej lektury obowiązkowej 😉 A że przy okazji przypomną sobie treść lektury, poćwiczą obowiązkową formę wypowiedzi i dadzą upust negatywnym emocjom w kulturalnej formie… sam zysk dla nauczyciela.

Zebrałam wszystkie opublikowane materiały do lekcji na swoim dysku, jeśli ktoś chce zaoszczędzić sobie tej pracy, zapraszam do korzystania 🙂

Lekcje 1-7

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarze “Kurs kreatywnego pisania- reklama”