Strona dedykowana moim uczniom, by dobrze wspominali lekcje języka polskiego w szkole podstawowej oraz tym, którzy szukają polonistycznych inspiracji.

(Re)integracja w reżimie sanitarnym

Wracamy do budynku szkoły po półrocznej przerwie. Jak znieśli tę rozłąkę nasi uczniowie? Z jakim bagażem przyjdą? Jakie relacje są teraz w grupach?

Przyłączam się do apeli wielu nauczycieli, aby wrzesień stał się miesiącem relacji. Niech poczekają PZO, regulaminy, diagnozy, podstawa programowa. Skupmy się na budowaniu lub odbudowywaniu relacji. Zintegrujmy się. Wejdźmy łagodnie w nowy rok szkolny.

Na pewno trzeba nam rozmowy o tym, co było i co nas czeka.

Może warto zacząć od zabaw integracyjnych? Obostrzenia sanitarne nie sprzyjają zabawom wymagającym interakcji, ale i na to znajdzie się sposób.

Moje propozycje:

*Moje imię pełne mocy

Uczniowie zapisują pionowo swoje imię i z pierwszych liter tworzą przymiotniki, które nazywają ich dobre cechy lub cechy, które chcieliby mieć.

*Odpowiadanie na losowe pytania

 

*Niedokończone zdania

 

*Znana zabawa w cebulę:

Uczniowie stoją w dwóch kręgach twarzą do siebie. Przygotowują jedno pytanie (lub losujemy pytanie z koła fortuny). Zadają je sobie nawzajem, po czym na sygnał prowadzącego krąg wewnętrzny robi krok w prawą (lub lewą stronę) i zadaje swoje pytanie kolejnej osobie. Uwaga, pytania zadają sobie nawzajem obie osoby. Ustalamy tylko, który krąg pyta jako pierwszy. W przypadku wykorzystania koła z pytaniami, ustalamy tylko to, kto odpowiada pierwszy.

*Kolejna znana zabawa w detektywa. Uczniowie na karteczkach zapisują 3 informacje na swój temat: dwie prawdziwe i jedną zmyśloną. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, która informacja jest fałszywa.

*Pomysł jednej z nauczycielek (niestety nie pamiętam której) z webinarów, które oglądałam w ostatnim czasie. Pomysł bardzo mi się spodobał i w nieco zmodyfikowanej wersji wykorzystam go w swoich klasach.

Prosimy uczniów, aby przynieśli 3 małe przedmioty: jeden w ulubionym kolorze, jeden zepsuty, jeden, który jakoś ucznia charakteryzuje. Na lekcji słuchamy uzasadnień doboru przedmiotów. Pytamy o to, co nas ciekawi.

*Gadające plakaty

Zamierzam przygotować kilka plakatów z pytaniami dotyczącymi przekonań na temat mojego przedmiotu. Uczniowie zapisują imiona na “cenkach” lub samoprzylepnych karteczkach i przyklejają je na wybranych plakatach.

Lubię czytać

Lubię opowiadać

Lubię zadawać pytania

Lubię pisać

Lubię robić notatki

Lubię dyskutować

Lubię pracować w grupie

Lubię pracować w parze

Lubię pracować indywidualnie (itp.)

*Plakat puzzle

Każdy dostaje kawałek papieru pociętego na kawałki (puzzle) i zapełnia swój kawałek, odpowiadając na pytania: Czego potrzebuję, aby dobrze czuć się w klasie? Co jest moją supermocą? Swój kawałek uczniowie ozdabiają według własnego pomysłu. Później wspólnie układamy puzzle i naklejamy je na arkusz papieru. W licznych klasach można stworzyć grupy.

We wrześniu nie róbmy żadnych sprawdzianów, klasówek, odpytywania- stosujmy “bezpieczną” diagnozę (obserwacje, zabawy i gry edukacyjne, ankiety,  rozmowy, informacja zwrotna, samoocena uczniów- w czym czuję się mocny/-a, co potrzebuję powtórzyć/uzupełnić, nad czym chcę jeszcze popracować). Pracujemy na zasobach, czyli mocnych stronach uczniów.

Doceniajmy, a nie oceniajmy. Nie wracajmy do słabych momentów z ubiegłego roku. Przywołujmy jak najczęściej te chwile, gdy uczeń sobie z czymś poradził, pokonał trudności, nie poddał się. Budujmy w uczniach poczucie mocy, sprawczości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Komentarz do “(Re)integracja w reżimie sanitarnym”