Wracamy do budynku szkoły po półrocznej przerwie. Jak znieśli tę rozłąkę nasi uczniowie? Z jakim bagażem przyjdą? Jakie relacje są teraz w grupach?
Przyłączam się do apeli wielu nauczycieli, aby wrzesień stał się miesiącem relacji. Niech poczekają PZO, regulaminy, diagnozy, podstawa programowa. Skupmy się na budowaniu lub odbudowywaniu relacji. Zintegrujmy się. Wejdźmy łagodnie w nowy rok szkolny.
Na pewno trzeba nam rozmowy o tym, co było i co nas czeka.
Może warto zacząć od zabaw integracyjnych? Obostrzenia sanitarne nie sprzyjają zabawom wymagającym interakcji, ale i na to znajdzie się sposób.
Moje propozycje:
*Moje imię pełne mocy
Uczniowie zapisują pionowo swoje imię i z pierwszych liter tworzą przymiotniki, które nazywają ich dobre cechy lub cechy, które chcieliby mieć.
*Odpowiadanie na losowe pytania
*Niedokończone zdania
*Znana zabawa w cebulę:
Uczniowie stoją w dwóch kręgach twarzą do siebie. Przygotowują jedno pytanie (lub losujemy pytanie z koła fortuny). Zadają je sobie nawzajem, po czym na sygnał prowadzącego krąg wewnętrzny robi krok w prawą (lub lewą stronę) i zadaje swoje pytanie kolejnej osobie. Uwaga, pytania zadają sobie nawzajem obie osoby. Ustalamy tylko, który krąg pyta jako pierwszy. W przypadku wykorzystania koła z pytaniami, ustalamy tylko to, kto odpowiada pierwszy.
*Kolejna znana zabawa w detektywa. Uczniowie na karteczkach zapisują 3 informacje na swój temat: dwie prawdziwe i jedną zmyśloną. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, która informacja jest fałszywa.
*Pomysł jednej z nauczycielek (niestety nie pamiętam której) z webinarów, które oglądałam w ostatnim czasie. Pomysł bardzo mi się spodobał i w nieco zmodyfikowanej wersji wykorzystam go w swoich klasach.
Prosimy uczniów, aby przynieśli 3 małe przedmioty: jeden w ulubionym kolorze, jeden zepsuty, jeden, który jakoś ucznia charakteryzuje. Na lekcji słuchamy uzasadnień doboru przedmiotów. Pytamy o to, co nas ciekawi.
*Gadające plakaty
Zamierzam przygotować kilka plakatów z pytaniami dotyczącymi przekonań na temat mojego przedmiotu. Uczniowie zapisują imiona na “cenkach” lub samoprzylepnych karteczkach i przyklejają je na wybranych plakatach.
Lubię czytać
Lubię opowiadać
Lubię zadawać pytania
Lubię pisać
Lubię robić notatki
Lubię dyskutować
Lubię pracować w grupie
Lubię pracować w parze
Lubię pracować indywidualnie (itp.)
*Plakat puzzle
Każdy dostaje kawałek papieru pociętego na kawałki (puzzle) i zapełnia swój kawałek, odpowiadając na pytania: Czego potrzebuję, aby dobrze czuć się w klasie? Co jest moją supermocą? Swój kawałek uczniowie ozdabiają według własnego pomysłu. Później wspólnie układamy puzzle i naklejamy je na arkusz papieru. W licznych klasach można stworzyć grupy.
We wrześniu nie róbmy żadnych sprawdzianów, klasówek, odpytywania- stosujmy “bezpieczną” diagnozę (obserwacje, zabawy i gry edukacyjne, ankiety, rozmowy, informacja zwrotna, samoocena uczniów- w czym czuję się mocny/-a, co potrzebuję powtórzyć/uzupełnić, nad czym chcę jeszcze popracować). Pracujemy na zasobach, czyli mocnych stronach uczniów.
Doceniajmy, a nie oceniajmy. Nie wracajmy do słabych momentów z ubiegłego roku. Przywołujmy jak najczęściej te chwile, gdy uczeń sobie z czymś poradził, pokonał trudności, nie poddał się. Budujmy w uczniach poczucie mocy, sprawczości.
Komentarz do “(Re)integracja w reżimie sanitarnym”
Świetne pomysły i oczywiście – pełna zgoda. We wrześniu budujemy relacje, odreagowujemy czas zdalnego uczenia się i poznajemy nanowo po 6 miesiącach 🙂